Interesseorganisation: Skoler skal tænke anderledes hvis flere piger skal vælge STEM-fag

Piger i i folkeskolen mister interessen for naturfag i højere grad end drenge, og det kræver nytænkning, hvis udviklingen skal vendes, mener Naturvidenskabernes Hus.

Antallet af kvinder, der søger og bliver optaget på en af de såkaldte STEM-uddannelser, er faldet tre pct. fra 2019 til 2022.

Det har en rapport fra Uddannelses- og Forskningsministeriet tidligere dokumenteret, og dén viden kombineret med en tidligere undersøgelse, der har vist, at andelen af piger, der ikke interesserer sig for STEM, stiger 21 procentpoint mellem 4. og 9. klasse. Til sammenligning falder interessen blandt drengene 13 procentpoint, og det får nu Naturvidenskabernes Hus, der dagligt beskæftiger sig med at udbrede kendskabet til STEM-fagene blandt danske skoleelever, til at opfordre til nytænkning.

”For at vi kan øge optaget af kvinder i STEM og løse erhvervslivets udfordringer, er det nødvendigt, at vi gør op med stereotyperne om, hvad det vil sige at arbejde med STEM og hvem, der arbejder med STEM. Børn og unge skal ud af skolen og opleve, hvordan der arbejdes med naturvidenskab og teknologi fx i virksomheder. De skal opleve, at STEM er for alle,” siger adm. direktør Maiken Lykke Lolck i en pressemeddelelse.

Problemet skyldes blandt andet, stereotyper præger både forældre og lærere i en retning, hvor piger bevidst og ubevidst mødes af forventninger til, hvad piger bør være dygtige til og interessere sig for.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også