De største selskaber transformerer salgsafdelingen

Hos flere danske selskaber har coronakrisen betydet nye måder at arbejde på med færre rejser og virtuelle møder. Ændringer, som blandt andre Novo Nordisks Lars Fruergaard Jørgensen tror, vil vare ved på den anden side af pandemien.
Foto: Stine Tidsvilde
Foto: Stine Tidsvilde
AF RITZAU FINANS

Som følge af coronakrisen er digitaliseringen begyndt at skylle igennem alle hjørner hos flere danske selskaber. Det har særligt medført en radikal ændring af selskabernes salgsapparat med færre rejser og virtuelle møder.

Det skriver Børsen.

I kølvandet på coronakrisen er flere danske selskaber begyndt at gentænke hele den kommercielle model og deres oprindelige måde at arbejde på.

Det, der før krævede fysiske møder samt store konferencer over hele kloden, er blevet forvandlet til virtuelle møder -  og for flere selskaber bringer det mange positive følger med sig, skriver avisen.

"Jeg har talt med flere salgsdirektører, der siger, at de faktisk kan lave bedre møder nu. Det er netop, fordi de ikke er fysiske. De kan tilføre det enkelte møde flere ressourcer i form af eksperter, da der ikke er omkostninger ved at flytte ansatte fysisk," siger Mogens Bjerre, der er professor og undersøger udviklingen i de danske salgsorganisationer, til Børsen.

"Jeg tror ikke, at vi kommer tilbage til, hvad der var før krisen," tilføjer han.

I Novo Nordisk, Coloplast og Carlsberg har accelerationen af digitaliseringen blandt andet betydet lavere salgs- og distributionsomkostninger, fokus på lokale webshops samt fleksibilitet.

Ifølge Lars Fruergaard Jørgensen, topchef i Novo Nordisk, er flere af følgerne relevante at holde fast i.

"På mange måder tror jeg, at vi har fået snerten af noget, som vi ikke har lyst til at sige farvel til igen," siger han til Børsen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også