MedWatch

Medicinkæmpe går sammen med universitet - vil tænde fremtidens biotekstjerner

Roche vil øge kendskabet til selskabet som repræsentant for medicinalindustrien og udvikle samt inspirere talentfulde biotekspirer til at gøre karriere i life science-sektoren. Et nyt partnerskab med Copenhagen Business School (CBS) skal bane vejen.

Studerende på Copenhagen Business School får mulighed for at snuse til life science-branchen, når Roche og CBS til efteråret indleder et samarbejde. | Foto: Bjarke MacCarthy/CBS

De er fremtidens stjerner indenfor life science-industrien – dem, der skal udvikle de næste lægemiddelblockbustere, designe de næste mobile sundhedsapps og i det hele taget sikre Danmarks fortsatte position blandt verdens førende på det globale marked for lægemidler og medicinsk udstyr.

De studerende på CBS’s relativt nye kandidatuddannelse i sundhedsinnovation er både eftertragtede og efterspurgte blandt verdens største medicinal- og medicovirksomheder, og også af den grund har den schweiziske medicinalkoncern Roche netop indgået en partnerskabsaftale med universitetet på Frederiksberg i København.

"Roche vil gerne være med til at udvikle og inspirere de mange dygtige og talentfulde master-studerende på CBS," siger Morten Wiberg, kommunikationschef i Roche Danmark, til MedWatch.

"Vi tror, at dette samarbejde er til gavn ikke alene for de studerende, men også for det life-science miljø, der vil være deres fremtidige arbejdsplads. Danmark har brug for dygtige medarbejdere i life science-industrien," uddyber han.

Giver efterspurgte kompetencer

CBS, der flere gange er havnet højt på internationale vurderinger af universiteter verden over, har de senere år etableret en række uddannelser, der er særlige vigtige for dansk erhvervsliv og beskæftigelse.

Man har blandt andet kandidatlinjer inden for shipping og turisme og senest også indenfor life science - i to aftapninger endda. Den ene er en uddannelse i Bio Business, der beskæftiger sig med forretningsskabelse i biovirksomheder, og den anden er uddannelsen i sundhedsinnovation, som Roche-samarbejdet drejer sig om, som kører på nu tredje år.

"Kandidatuddannelsen i sundhedsinnovation er vores relativt nye uddannelse, der lærer de studerende om sundhedsvæsenet og om måder at bidrage med innovative bud og løsninger på nye behandlinger, digital innovation inden for sundhed, ny organisering og nye informationsgange – blandt meget andet," forklarer Finn Valentin, der er professor og centerleder for Research Center on Biotech Business på CBS, til MedWatch.

Dét, at arbejde på tværs og i samarbejde med virksomheder som Roche gør uddannelsen yderst eftertragtet.

Finn Valentin, centerleder for Research Center on Biotech Business, CBS

Med partnerskabet med Roche får CBS mulighed for at tilbyde studerende en mulighed for at prøve de ting, de lærer teoretisk og metodisk, i en mere konkret og virkelighedsnær ramme, lyder det.

"Når man sidder i et klasseværelse, skal man have en kontekst og en praktisk problemramme at forholde sig til. Dem kan vi nu få leveret gennem eksempler, eksemplificerende materiale og erfaringer fra de medarbejdere fra Roche, der kommer og bidrager til undervisningen," siger Finn Valentin.

"Vi styrker og udvikler dermed de studerendes praksisnærhed. Det er en kompetence, som er meget efterspurgt af både de studerende og af medicinal- og medicovirksomhederne ude i det virkelige erhvervsliv," tilføjer han.

Vil kapre morgendagens biotekstjerner

Blækket på partnerskabsaftalen er stadig vådt, men aftalen får alligevel allerede effekt til september, når næste semesterstart indledes på den engelsksprogede 2-årige kandidatuddannelse.

De konkrete aktiviteter vil blandt andet omfatte en ’Welcome Week’, hvor Roche inviteres til at møde de nye og eksisterende studerende på masteruddannelsen for at fortælle om selskabet og de muligheder, det kan tilbyde de studerende.

Videre er det aftalt, at Roche involveres som samarbejdspartner i undervisningen på CBS – f.eks. i kurser om sundhedsøkonomi, HTA og digital innovation.

Der er også lavet aftale om, at de studerende kan skrive deres speciale baseret på emner eller problemstillinger, som formuleres i samarbejde mellem Roche og CBS, ligesom en medarbejder fra Roche kan være mentor for den specialestuderende.

Endelig lægges der op til, at Roche afholder et eftermiddagsarrangement på CBS for de studerende med udgangspunkt i et eller flere emner af fælles interesse for CBS og Roche. Det kunne være skræddersyet behandling, adgang til og anvendelse af sundhedsdata og digital innovation for blot at nævne et par eksempler.

Vi håber naturligvis også, at de studerende vil få lyst til at gøre karriere i Roche, når de har forladt eksamensbordet.

Morten Wiberg, kommunikationschef i Roche Danmark

"Formålet for Roches side er at sikre, at de studerende på CBS får et bedre kendskab til Roche som repræsentant for medicinalindustrien - herunder de muligheder og udfordringer, industrien møder, når vi samarbejder med sundhedsvæsenet og med danske life science-virksomheder," forklarer Morten Wiberg, der ikke lægger skjul på, at det også handler om at kapre morgendagens biotekstjerner før andre.

"Vi håber naturligvis også, at de studerende vil få lyst til at gøre karriere i Roche, når de har forladt eksamensbordet - enten i Danmark eller internationalt. Som verdens største biotekkoncern med filialer i mere end 100 lande har Roche rig mulighed for at tilbyde spændende udfordringer for de nye kandidater fra CBS," fortæller Morten Wiberg.

Samme toner lyder fra Finn Valentin.

"Det er klart, at de studerende måske nok vil kigge ekstra meget i Roches retning, når de skal videre på deres første job. Så for Roche må det også virke som en tiltrækningsmagnet til højtalent fra vores uddannelse. Og det kan vi sådan set kun være glade for," siger Finn Valentin.

Han peger på, at Roche – udover at få nærhed til studenterne, se dem an og måske også rekruttere nogle af dem – også "har det lange lys på".

"Roche og de mange andre virksomheder, CBS arbejder sammen med, ønsker generelt at skabe større og stadig flere samarbejdsflader med universiteter – flader, der rækker ud over de enkelte, snævre virksomhedsinteresser. Der er også et stort element af samfundsansvar i de her aftaler," mener Finn Valentin.

MedWatch: Gør du dig nogen bekymringer i forhold til, at I som universitet indgår et samarbejde med en global medicinalgigant, som kan have en økonomisk interesse i at uddanne eleverne i en bestemt retning?

"Nej, det gør jeg egentlig ikke. For Roche som sådan får ikke indflydelse. Roche leverer materialer, inspiration, erfaringer og cases, men det er ikke sådan, at de kommer og fortæller os, hvad de studerende skal lære og ikke lære. Det vil vi ikke tillade, og det har Roche heller ikke på noget tidspunkt ytret ønske om," siger Finn Valentin.

"Men at det er en win-win-situation, er klart: For Roche har jo en interesse i at kunne rekruttere studenter, der har en højere grad af praksisnærhed i deres erfaringer, ligesom vi har en interesse i, at vores kandidater er godt rustet til det erhvervsliv, der venter dem. Så selvom Roche ikke får direkte indflydelse, vinder både de og vi på samarbejdet," uddyber han.

Ansøgere fra hele verden

Uddannelsen i sundhedsinnovation er trods dens kun små tre års levetid blev en meget eftertragtet kandidatlinje på CBS, og kun 50 studerende om året slipper igennem nåleøjet efter en optagelsesproces, hvor ansøgerne blandt andet skal redegøre for, hvorfor netop de bør få muligheden for at komme ind på uddannelsen.

"Vi er bevidst dimensioneret til ikke at være nogen stor uddannelse, fordi vi har de her håndholdte samarbejder med hospitaler og virksomheder. Dét, at arbejde på tværs og i samarbejde med virksomheder som Roche gør uddannelsen yderst eftertragtet – vi har ansøgere fra hele verden, og antallet er stærkt stigende år for år, selvom det er en meget ny uddannelse," forklarer Finn Valentin.

"Og det er ikke mindst på grund af, at vi kan påberåbe os den her praksisnærhed med nu også et selskab som Roche. Den ligger vi mange kræfter i at kunne tilbyde. Det er en del af den branding, som uddannelsen får, og som dermed CBS også får," uddyber han.

Èn af de studerende, der har oplevet det tætte samarbejde med medicinalvirksomheder, sundhedsorganisationer og hospitalssektoren under uddannelsen i sundhedsinnovation er 25-årige Johanne A. Madsen.

Hun søgte ind på uddannelsen efter at have læst en bachelor i økonomi på Pacific Lutheran University i den amerikanske stat Washington. 

"Jeg ville gerne noget med et internationalt perspektiv, sundhed, og hvor sproget var på engelsk. Sundhedsinnovation på CBS var derfor ret oplagt," siger Johanne A. Madsen.

"Samtidigt var det super-tillokkende og fedt nu også at have oplevet, hvordan folk fra blandt andre farmavirksomheder i den virkelige verden er ude at præsentere cases og fortælle om, hvordan det er at arbejde i f.eks. store globale virksomheder som Roche," uddyber hun.

God løn, personlig udvikling og et højere formål

Selv har hun skrevet opgaver i samarbejde med Rigshospitalet og dets nye børnehospital, og arbejder i sit speciale tæt sammen med Københavns Kommune og healthtech-firmaet Emento, der har udviklet en app, som kommunen nu er ved at tage i brug på nogle af dens misbrugscentre.

"Det kan jo være svært rigtigt at forestille sig, hvad det er for nogle jobs, vi egentlig uddanner os til, men der har det været super givende, at vi både undervejs på kandidaten og her under specialet, er så tæt på den virkelige verden, og dermed får en praksiserfaring, vi ellers ikke ville have fået," siger Johanne A. Madsen.

Hun selv har endnu ikke besluttet sig for, hvor karrieren skal begynde, når specialet er afleveret. Men hun fortæller, at mange af hendes medstuderende går målrettet efter et job i farmaindustrien.

"Det er især potentialet for personlig udvikling, og det højere formål om at udvikle produkter og services, der gør en forskel, som motiverer. Og sikkert også jobsikkerheden og den gode løn," siger Johanne A. Madsen.

Mere fra MedWatch

Tidligere storaktionær holder døren på klem for ny investering i Orphazyme

Venturefonden Sunstone, der for nyligt solgte ud af sine aktier i Orphazyme, afviser ikke på et senere tidspunkt igen at skyde penge i selskabet, der torsdag fik en kold skulder af FDA til selskabets NPC-kandidat. Men fondens formål gør en geninvestering til en svær øvelse, lyder det fra general partner, Sten Verland.

Læs også

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier