Høreapparat-producenter indleder branchemesse i normaliseret marked

Det er en mere normal spilleplade når dørene onsdag slås op til dette års EUHA-messe.
Foto: Gn / Pr
Foto: Gn / Pr
af marketwire

De globale høreapparatmarkeder er for alvor kommet ud på den anden side efter flere års bølgegang efter coronapandemien.

Derfor er det også en mere normal spilleplade, de store producenter kigger på, når dørene onsdag slås op til dette års messe hos den europæiske brancheforening for audiologer, Europäische Union der Hörakustiker (EUHA), i Nürnberg i den tyske delstat Bayern.

”Når man kigger på vurderingen af markedsvæksten og den faktiske vækst hos de store producenter, virker det til, at der er god gænge for producenterne lige nu,” siger Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank, til MarketWire.

”Vi ser relativt høje vækstrater, og det ser ud til at være drevet af en normalisering af markederne efter corona. Samtidig er der nok også stadig lidt frigivelse af ophobet efterspørgsel fra coronatiden,” fortsætter han.

Et klart signal om normaliseringen findes i de store offentlige salgskanaler i Storbritannien og USA, hvor salget af høreapparater gennem henholdsvis National Health Service (NHS) og Veterans Affairs (VA) er kommet godt op i gear efter en ellers meget langsommelig genrejsning oven på coronapandemien.

”De store offentlige kanaler virker også til at være kommet bedre i gang. De meldinger, vi får fra VA og NHS er i hvert fald positive lige nu,” siger Søren Løntoft Hansen.

Makroøkonomi spiller en rolle

Han ser dog også stadig regionale forskelle på markeder - ganske som det har været meldingen fra flere af de største producenter i verden over de seneste kvartaler.

Og det kan blandt andet hænge sammen med den økonomiske virkelighed, der lige nu er vidt forskellig rundt omkring i verden efter en lang kamp mod skyhøj inflation mange steder, der har medført et hav af pengepolitiske stramninger.

”Der er klare regionale forskelle på høreapparatmarkederne. Det amerikanske marked har det eksempelvis rigtig godt, og det er overordnet set blevet lettere for producenterne at forudse markederne og udviklingen,” siger Søren Løntoft Hansen.

”Men amerikansk økonomi virker til at stå lidt bedre end den europæiske økonomi. Og det er måske også baggrunden for, at vi ser et amerikansk marked, der er lidt sundere end flere af de europæiske,” fortsætter han.

To væsentlige hovedtemaer ved EUHA-messen

Selve EUHA-messen benytter de store høreapparatproducenter - ud over en masse networking og opdatering på nye tendenser og trends i branchen - også til at præsentere ny teknologi.

Og her er der masser af nyheder på hylderne i Nürnberg – blandt andet i form af danske GN’s helt nye høreapparatplatform, Resound Nexia, og WS Audiologys nylancering under Signia-brandet – Integrated Xperience.

Og de to nylanceringer omfavner de to varmeste emner i udviklingen netop nu. GN’s Nexia-platform har nemlig som den første udnyttet den nye lavenergistandard fra Bluetooth til at kunne forbinde til alle typer enheder med Bluetooth.

I fremtiden – og inden for ganske kort tid, hvis man spørger hos GN – er det forventningen, at alle høreapparater vil benytte sig af den mulighed, da der er tale om en åben software og ikke en proprietær løsning, som det tidligere har været tilfældet.

Og hos Signias Integrated Xperience er der lagt yderligere et lag på i arbejdet med taleforståelse i støjende miljøer, som fylder rigtig meget hos alle producenternes udviklingsafdelinger netop nu.

”Lyd og særligt tale i støjende miljøer spiller stadig en stor rolle i forhold til innovationen, og derudover forventer jeg stort fokus på forbindelsesmulighederne med den nye lavenergistandard fra Bluetooth,” siger Søren Løntoft Hansen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også