Ny GN-platform afslutter ti års arbejde med forbindelsesmuligheder

Resound Nexia kommer til at blive det første høreapparat der benytter den nye lavenergistandard fra Bluetooth til at kunne forbinde til alle typer enheder med Bluetooth. Det har taget ti år at løse.
Foto: GN /PR
Foto: GN /PR
af marketwire

Med præsentationen af den nye Resound Nexia-platform torsdag kan GN sætte punktum for omkring et årtis udvikling af nye forbindelsesmuligheder for høreapparater.

I efteråret 2013 lancerede selskabet Resound Linx - det dengang første høreapparat nogensinde, der var blåstemplet som Made for iPhone af den amerikanske teknologigigant Apple.

Og med Resound Nexia kommer det første høreapparat hidtil, der benytter den nye lavenergistandard fra Bluetooth til at kunne forbinde til alle typer enheder med Bluetooth.

I fremtiden - og inden for ganske kort tid - er det forventningen, at alle høreapparater vil benytte sig af den mulighed, da der er tale om en åben software og ikke en proprietær løsning, som det tidligere har været tilfældet.

”Vi er ekstremt stolte af det her produkt. Det bygger på de tre søjler, vi har bygget høreapparater på længe. Det har et meget stærkt audiologisk fundament, et meget lille design og rigtig stærke forbindelsesmuligheder,” siger Brian Dam Pedersen, der er teknologidirektør hos GN, til MarketWire.

”Og samtidig konkluderer det ti års arbejde på tværs af connectivity,” fortsætter han.

Det er naturligvis ikke ensbetydende med, at udviklingen af forbindelsesmuligheder stopper eller får lavere prioritet hos GN, men blot et udtryk for, at der nu bliver langt friere rammer for producenterne inden for den samme standard.

Vil godt være etablerede når toget starter

Og det er også en god del af forklaringen på, at Resound Nexia slippes løs på markedet blot godt og vel et år efter, at Resound Omnia-platformen blev lanceret.

GN vil nemlig gerne sikre sig en konkurrencemæssig fordel, når adopteringen af den nye Bluetooth-standard tager fart.

”Vi venter at se rigtig mange apparater komme på den her standard over de kommende tre til seks måneder. Så lige nu er virkelig tidspunktet at gøre det på, så vi kan have det ude på tværs af alle markeder, når det tager fart,” siger Brian Dam Pedersen.

Den kommentar bakkes op af GN’s topchef, Peter Karlströmer, som dermed også afviser, at det hurtige skifte har noget med præstationen af Resound Omnia at gøre.

Over de seneste tre kvartaler har GN’s høreapparatforretning da også leveret vækst, der estimeret er et godt stykke over markedsvæksten og dermed vundet markedsandele.

”Vi er meget glade for præstationen med Omnia. Nu bygger vi videre på det. Det er også en anerkendelse af det gode arbejde, der foregår i vores forsknings- og udviklingsafdeling. Vi får god feedback på kvaliteten af det her,” siger Peter Karlströmer til MarketWire.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også