Demant øgede markedsandelen hos amerikanske veteraner lidt i juli – GN tabte en smule

Sonova, der også er markedsleder hos VA, vandt også lidt terræn, mens amerikanske Starkey gik tilbage. (Opdateret)
Foto: Demant / Pr
Foto: Demant / Pr
AF MARKETWIRE

Demant vandt i juli yderligere terræn i den offentlige amerikanske salgskanal for høreapparater, Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

Omvendt gik GN Hearing en anelse tilbage.

Verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, der også er markedsleder hos VA, vandt også lidt terræn, mens amerikanske Starkey gik tilbage.

Demant øgede i årets syvende måned sin markedsandel - målt på andelen af det samlede salg - til 18,6 pct. fra 18,4 pct. i juni. GN gik samtidig tilbage til knap 10,0 pct. fra godt 10,1 pct.

Dermed er Demants markedsandel også stabiliseret igen, efter at den tog et stort hop i maj oven på introduktionen af selskabets seneste topprodukt, Oticon Real.

Flagskibsproduktet Oticon Real blev introduceret i starten af 2023, og i VA-salgskanalen kom det med i sælgernes tasker i forbindelse med lanceringsvinduet den 1. maj.

Hos VA er der to årlige lanceringsvinduer - et den 1. maj og et den 1. november. Det er normalt et krav fra VA, at produkterne har været på markedet i en periode inden, så der er tale om kendt og testet teknologi.

For GN blev der omvendt sat en stopper for to måneder i træk med fremdrift.

For Sivantos, der er en del af fusionsselskabet WS Audiology sammen med Widex, var andelen i juli uændret 6,1 pct.

Til gengæld fik Sonova igen klemt sig over en andel på 50 pct., da det schweiziske selskabs VA-markedsandel steg til 50,7 pct. fra 49,3 pct. i juni.

Det privatejede amerikanske selskab Starkey gik tilbage til 14,6 pct. fra 16,1 pct.

(Opdateret kl. 19:51 med yderligere information)

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også