WS Audiology ser ingen negativ påvirkning af traditionelle produkter efter OTC-lancering

Meget tyder ifølge WS Audiologys adm. direktør, Eric Bernard, på, at det nye amerikanske marked for høreapparater i håndkøb (OTC) ikke har en negativ indflydelse på de traditionelle produkter. 
Eric Bernard, adm. direktør i WS Audiology. | Foto: WS Audiology / PR
Eric Bernard, adm. direktør i WS Audiology. | Foto: WS Audiology / PR

WS Audiology, der er verdens tredjestørste høreapparatkoncern, har indtil videre ikke mærket en negativ påvirkning hos de traditionelle produkter, efter koncernen i efteråret lancerede de første – og billigere – høreapparater i håndkøb (OTC) sammen med japanske Sony. 

Det fortæller WS Audiologys adm. direktør, Eric Bernard, til MedWatch, efter koncernen tirsdag har offentliggjort regnskabstal for første kvartal af det forskudte regnskabsår 2022/23. 

”Som forventet er det en moderat start. Som du ved, tager det tid at etablere sådan en ny kategori. Den gode nyhed er, at vi ikke ser nogen kannibalisering,” lyder det fra Eric Bernard. 

Den såkaldte amerikanske over the counter-salgskanal (OTC) blev efter en langstrakt proces indviet i efteråret sidste år og betyder, at forbrugere med mildt til moderat høretab kan købe høreapparater direkte i almindelige butikker og dermed uden om audiologer. 

WS Audiology lancerede sammen med Sony i oktober 2022 dets første høreapparater i håndkøb i form af modellerne CRE-C10 og CRE-E10. 

Tiltrækker nye kunder

Af tirsdagens regnskabstal fra WS Audiology fremgår der ikke specifikke omsætningstal for enkelte produktgrupper, men koncernens samlede omsætning endte i kvartalet på 608 mio. euro, svarende til 4,5 mia. kr. Det er en stigning på 4 pct. sammenlignet med samme periode året før, mens den organiske vækst lød på 1 pct.

Ifølge Eric Bernard har den nye salgskanal endnu ikke budt på de store overraskelser. På spørgsmålet om, hvordan han ser OTC-markedet udvikle sig i den kommende tid, svarer han: 

”Vi har altid sagt, at det første år til halvandet til to år vil være en opstartsfase. Så folk vil prøve, og de vil teste. Distributionskanaler vil også eksperimentere. Så, jeg mener, det er for tidligt at kommentere.”

”Hvad jeg vil sige er, at der ingen kannibalisering er. Det står klart, så vidt vi kan se. Og det andet punkt er, at vi tiltrækker nye kunder. Det er alt, hvad jeg vil sige for nu. Det er for tidligt at bedømme,” lyder det videre fra WS Audiology-direktøren. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også