Sonova taber markedsandele hos veteraner i USA

Salgsfremgang hos Demant og GN blandt de amerikanske krigsveteraner sendte i oktober selskabernes markedsandel op.
Foto: Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
af marketwire

Danske Demant og GN Hearing havde i oktober fremgang hos den offentlige amerikanske salgskanal for høreapparater, Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

Her vandt de to danske selskaber terræn på bekostning af blandt andet schweiziske Sonova, der er verdens største høreapparatproducent og klar markedsleder hos VA.

Demants markedsandel - målt på andelen af det samlede salg gennem VA - steg i oktober til 15,1 pct. fra 14,0 pct. måneden før, og GN Hearings markedsandel blev løftet til 10,2 pct. fra 8,6 pct. i september.

Omvendt gik Sonova tilbage til 51,4 pct. fra 54,6 pct. måneden før.

Sivantos, der er en del af fusionsselskabet WS Audiology sammen med danske Widex, fastholdt sin position med 4,9 pct. - den klart mindste markedsandel hos VA.

Den sidste spiller i kontrakten er det private amerikanske selskab Starkey, som også vandt markedsandele i oktober.

Starkeys andel voksede således til 18,5 pct. fra 17,9 pct. i september.

Det samlede salg hos VA er dog også begyndt at vige igen - til 30,8 mio. dollar i oktober fra 36,4 mio. dollar i august. For september var der ingen samlede salgstal, fordi der manglede data for Sonova.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også