MedWatch

WSA har massiv vækst i Europa sammenlignet med før corona

Frankrig og Tyskland er store bidragydere til den vækst, som høreapparatselskabet WS Audiology har oplevet i tredje kvartal af det skæve regnskabsår.

Søren Westh Lonning, finansdirektør, WS Audiology | Foto: PR / Chr. Hansen

WS Audiology havde igen bedre vind i sejlene i selskabets tredje kvartal 2020/21, hvor en solid vækst var bredt funderet mellem både engros- og detailforretningen.

Det er meget lig billedet hos de store danske konkurrenter, Demant og GN Hearing, men hvor de to har oplevet et lidt mere blandet billede i Europa, har WS Audiology Europa som en af de helt store bidragsydere til den samlede organiske vækst på 89 pct. i tredje kvartal sammenlignet med samme periode af 2019/20.

"Generelt ser vi en solid vækst på tværs af alle områder over både engros og detail samt online, så det er en meget bredt funderet vækst," siger Søren Westh Lonning, der er finansdirektør hos WS Audiology, til Ritzau Finans.

"Der er mange bidragsydere, men særligt EMEA gør det meget godt. Der er vi langt oppe i tocifret vækst sammenlignet med 2019," fortsætter finansdirektøren.

Samlet set havde WS Audiology en organisk vækst på 10 pct. i tredje kvartal, hvis man sammenligner med perioden i 2018/19 - kalenderåret 2019's andet kvartal - og altså før udbruddet af coronavirus.

Frankrig og Tyskland gode eksempler

Søren Westh Lonning fremhæver særligt Frankrig og Tyskland som gode eksempler på den store vækst.

I Frankrig hænger de stærke takter sammen med sundhedsreformen, som trådte i kraft per 1. januar og øger tilskuddet til nye høreapparatbrugere.

Det har øget efterspørgslen markant, hvilket giver gode kort på hånden til særligt selskaber med tilstedeværelse i både detail- og engrosleddet i Frankrig - som man også har set det med blandt andet Demant.

"Vi har rigtig gode kort på hånden til at få gavn af den ændring," lyder det fra Søren Westh Lonning.

Samtidig trækker også den nylige lancering af Signia AX-produktplatformen i maj godt op i væksttallene.

Udrulningen er nemlig gået godt indtil nu, selv om produkterne blot er tilgængelige på en lille andel af WS Audiologys samlede markeder.

Lanceringen mærkes blandt andet rigtig godt i Tyskland, der også tidligere har været klar hjemmebane for Signia-brandet, der i sin kom ud af Siemens' høreforretning, inden EQT købte selskabet og siden fusionerede det med Widex.

"Tyskland er et sted, hvor blandt andet produktlanceringen får rigtig god effekt lige nu," siger Søren Westh Lonning.

Og "hjemmebanefordelen" kan da også stadig mærkes, selv WS Audiology er kommet langt i forhold til at tage ejerskab over brandet.

"Historien hjælper, for det har jo været hjemmebasen for Siemens," siger Eric Bernard, der er administrerende direktør hos WS Audiology, til Ritzau Finans

Mere fra MedWatch

Johnson & Johnson misser forventningerne til salget

Selvom der er blevet solgt utallige Johnson & Johnson-vacciner mod covid-19, og Genmab-midlet Darzalex også har spædet godt til i kassen, så præsterer selskabet dårligere end analytikerne ventede i tredje kvartal.

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier