GN fortsætter retur hos veteraner - Demant taber momentum

For syvende måned i træk falder GN Hearings markedsandel i salgskanalen til amerikanske krigsveteraner.
Foto: Charles Dharapak/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Charles Dharapak/AP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Juni-tallene for salget af høreapparater gennem den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner, er ikke positiv læsning for de danske producenter.

GN Hearing fortsatte således sin lange periode med fald hos salgskanalen. Også Demant, der ellers tog et gevaldigt hop i maj - efter lanceringen af selskabets nyeste topprodukt, Oticon More, hos VA - tabte igen markedsandel.

GN's markedsandel hos VA, der udgør godt en femtedel af det samlede amerikanske marked, faldt i juni til 8,8 pct. målt på andelen af det samlede salg fra 8,9 pct. måneden før.

Det var syvende måned i træk, at GN Hearings markedsandel i salgskanalen faldt.

Demant måtte samtidig se sin markedsandel skrumpe til 13,2 pct. fra 14,7 pct. i maj, hvor markedsandelen tog et gevaldigt hop fra 9,2 pct. i april.

Den store vinder var schweiziske Sonova, der er verdens største høreapparatproducent og suveræn markedsleder hos VA.

Schweizernes markedsandel steg i juni til 55,3 pct. fra 53,7 pct. måneden før.

Også Sivantos, der er en del af WS Audiology sammen med danske Widex, havde lidt fremgang i juni.

Selskabet er dog fortsat klart bundskraber hos VA med en markedsandel på 5,0 pct. mod 4,8 pct. i maj.

Det sidste selskab i VA-kontrakten er det private amerikanske selskab Starkey, der i juni havde en markedsandel på 17,8 pct. mod 17,9 pct. måneden før.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også