GN-boss: Markederne kom stærkt tilbage i tredje kvartal

Markedet for salg af høreapparater er i kraftig bedring efter tidligere at have været skudt i sænk under coronapandemien, fortæller Gitte Aabo, adm. direktør for GN Hearing.
Foto: BUNDGAARD CARSTEN/ERH
Foto: BUNDGAARD CARSTEN/ERH
AF RITZAU FINANS

GN Hearings markeder kom stærkt tilbage i tredje kvartal fra de meget lave niveauer i andet kvartal, hvor coronapandemien ramte høreapparatmarkederne verden over hårdt.

Billedet er dog meget blandet marked for marked, og oktober startede bedre end den sluttede. Det siger høreapparatselskabets administrerende direktør, Gitte Aabo, i et interview med Ritzau Finans.

"I tredje kvartal ligger vi på organisk vækst 11 pct. under samme periode sidste år, hvor vi i andet kvartal var 54 pct. under samme periode sidste år. Så på den måde ser vi jo helt klart, at markederne begynder at komme tilbage. Det er selvfølgelig et udtryk for, at der er mindre påvirkning af corona i samfundet i tredje kvartal i forhold til i andet kvartal, hvor der var lock down i store dele af verden, siger Gitte Aabo.

GN Hearings omsætning lå i tredje kvartal på 1318 mio. kr. mod 1537 mio. kr. i samme periode sidste år, og driftsindtjeningen, EBITA, faldt til 169 mio. kr. fra 283 mio. kr.

"I juli så vi samlet set vores salg være tilbage omkring indeks 90, men her skal man tage med i betragtning, at juli måned i 2019 måske var en lidt blød sammenligningsmåned. I august lå vi cirka på indeks 80, og det gjorde vi, tror jeg, primært på grund af, at vi medio måneden annoncerede, at vi per 1. september ville lancere Resound One. Derfor så vi, hvad vi også har set ved tidligere lanceringer, at nogle af audiologerne holdt tilbage for selvfølgelig at kunne bruge vores nye høreapparat. I september lå vi så igen omkring indeks 90," uddyber Gitte Aabo om udviklingen i de tre måneder.

Indekstallene gælder selskabets salg globalt, men der er meget store forskelle marked for marked, understreger hun.

"Hvis vi ser på regionerne, så kan man sige, at Asien og Europa generelt var stærkere tilbage, end hvad vi så i USA, hvor vi stadigvæk så en vis påvirkning af corona. Men Europa er også et blandet billede, vi så for eksempel markedet i Tyskland komme rigtigt stærkt tilbage, hvorimod UK stadigvæk var kraftigt påvirket af corona. Og også i Asien er det et meget blandet billede. Vi ser markeder som Korea og Kina komme stærkt tilbage, hvorimod Indien stadigvæk er stærkt påvirket af corona," siger Gitte Aabo.

På det seneste har mange lande oplevet en genopblussen af coronasmitten, hvilket også påvirker aktiviteten hos audiologerne.

Det, vi ser lige nu, er måske især påvirkninger på de europæiske markeder. Den store forskel fra i andet kvartal er, at høreklinikkerne stadigvæk holder åbent. Men der er store forskelle fra land til land. I Frankrig for eksempel, må de holde åbent, men de må ikke annoncere eller reklamere.

"I Frankrig er der også større restriktioner på den frie færden, end der måske er på andre markeder, så det er altså et blandet billede, vi i øjeblikket ser på Europa. Det ser vi også i vores tal for oktober, for vi så egentlig en stærkere start på måneden, end vi så afslutningen," fortæller Gitte Aabo.

I forhold til 2021 arbejder selskabet med forskellige scenarier for markedets udvikling.

"Det, vi egentlig har gjort igennem den her periode med corona, er at arbejde med forskellige scenarier. Det gør vi også for 2021 og har dermed også scenarier, hvor vi er forventer et marked, der er på niveau med 2019, under 2019 eller bedre end 2019. Når vi arbejder på den måde, så er det selvfølgelig for at have fokus på det, som vi kan kontrollere, nemlig at sørge for at GN Hearing er konkurrencedygtig uanset hvad, og at vi er agile i det marked, der nu er. Det styrer vi ved at arbejde med forskellige scenarier for, hvordan markedet kommer til at udvikle sig," siger Gitte Aabo.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også