GN tabte igen markedsandele i VA-marked på vej tilbage

Salget af høreapparater til amerikanske krigsveteraner lå i juli 45 pct. under niveauet fra januar, og blandt de solgte apparater tegnede GN sig i måneden for en mindre andel end måneden før.
Foto: PR / GN
Foto: PR / GN
AF RITZAU FINANS

GN Hearing tabte endnu en gang markedsandele hos den offentlige amerikanske salgskanal for høreapparater Veterans Affairs (VA), som tilpasser høreapparater til militærveteraner, i juli.

Det skete i et marked, der overordnet fortsatte genrejsningen efter coronakrisen. Det samlede salg var fortsat 45 pct. under salget i januar - inden udbruddet af coronavirus fik fat i verden - men der var samtidig tale om stigning på 48,7 pct. fra juni.

I alt blev der solgt høreapparater for 18,8 mio. dollar gennem VA's audiologer i juli mod 12,6 mio. dollar i juni - og 34,2 mio. dollar i januar.

Og målt på andelen af salget faldt GN Hearings markedsandel i årets syvende måned til 13,9 pct. fra 14,6 pct. i juni.

Demants markedsandel forblev uændret på 11,7 pct.

Sivantos, der i dag er en del af fusionsselskabet WS Audiology sammen med danske Widex, vandt en smule terræn til 4,7 pct. fra 4,5 pct. i juni.

Widex er ikke en del af den nuværende VA-kontrakt efter en administrativ fejl hos selskabet selv for omtrent halvandet år siden.

Den store vinder blev schweiziske Sonova, der også med afstand er markedsleder hos VA. Sonova øgede i juli sin markedsandel til 54,7 pct. fra 54,1 pct. i juni.

Endelig måtte det privatejede amerikanske selskab Starkey, der er næststørst hos VA, afgive en smule terræn til 15,1 pct. fra 15,2 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også