GN og Demant taber igen terræn til Sonova hos amerikanske veteraner

Sonova fortsætter fremgangen hos amerikanske krigsveteraner, hvor markedsandel siden april sidste år nu er næsten fordoblet.
Foto: GN Store Nord / PR
Foto: GN Store Nord / PR

Schweiziske Sonova udbyggede i marts sin suveræne markedslederposition hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

Og det skete på bekostning af blandt andet de to danske aktører i salgskanalen, GN Hearing og Demant.

Sonovas markedsandel - målt som andelen af det samlede salg - steg til 54 pct. i marts fra 52,7 pct. i februar.

Omvendt faldt GN Hearings markedsandel til 15,5 pct. fra 16,0 pct., og Demants andel dykkede til 13,6 pct. fra 14,1 pct.

Sivantos, der er en del af fusionsselskabet WS Audiology sammen med danske Widex, løftede sin andel til 6,5 pct. fra 6,4 pct., mens amerikanske Starkeys andel faldt til 10,5 pct. fra 10,9 pct.

Frem til april sidste år var GN Hearing markedsleder hos VA med en andel, der på sit højeste var helt oppe på 29,9 pct.

Det var lanceringen af Resound Linx Quattro, der trak det danske selskab markant frem hos VA i perioden fra november 2018 til og med april 2019.

Siden tromlede Sonova ind hos VA med sit topprodukt, Phonak Audéo Marvel, i forbindelse med lanceringsvinduet i maj sidste år, og siden da har det schweiziske selskab givet alt og alle baghjul i salgskanalen.

I april sidste år - inden lanceringen af Phonak Audéo Marvel, var Sonovas markedsandel hos VA således blot 27 pct. Dermed er den næsten fordoblet siden da.

Der tilpasses årligt mere end 1 mio. enheder gennem VA's audiologer. Dermed udgør kanalen også godt 20 pct. af hele det amerikanske høreapparatmarked, der er verdens største enkeltmarked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også