Sonova tager markedsandele fra GN hos amerikanske veteraner

Schweiziske Sonova fortsætter med at vinde markedsandele fra konkurrenterne og er siden lanceringen af et topprodukt i maj 2019 næsten fordoblet.
Foto: Charles Dharapak/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Charles Dharapak/AP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Schweiziske Sonova fortsatte i december med at tage markedsandele i den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA).

Selskabet øgede her sin markedsandel til 52,4 pct. - målt på værdi af det samlede salg - fra 50,4 pct. i november.

Schweizerne har været på noget af et rov hos konkurrenterne i 2019, efter at selskabet i maj lancerede topproduktet Phonak Audéo Marvel.

I maj alene stegs Sonovas markedsandel hos VA-salgskanalen til 38,4 pct. fra 27 pct. måneden før, og den er altså fortsat op derfra.

Derudover har Sonova også i november indlemmet en ny udgave af topproduktet - Phonak Audéo Marvel 2.0 - i sortimentet hos VA.

Markedsandelene blev i december blandt andet stjålet fra danske GN, der måtte se sin andel af markedet falde til 16,8 pct. fra 18,2 pct. måneden før.

Ligeledes danske Demant gik også tilbage - dog væsentligt mindre, idet Oticon-mærkets andel bakkede til 14,4 pct. fra 14,5 pct.

Sivantos, som er en del af fusionsselskabet WS Audiology, måtte se sin andel af markedet falde til 6,3 pct. fra 6,6 pct.

Den sidste aktør hos salgskanalen, der tilpasser høreapparater til militærveteraner, Starkey, fastholdt nogenlunde sin markedsandel på 10,2 pct.

VA udgør godt 20 pct. af det amerikanske marked for høreapparater, der er verdens største enkeltmarked.

Samlet blev der tilpasset godt 1 mio. høreapparater hos VA-audiologerne i løbet af det seneste år.

Salgskanalen vokser dog ganske pænt, og derfor stiger det antal løbende.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også