Rigets ansatte må ikke længere selv booke rejser

Når Rigshospitalets medarbejdere fremover skal ud at rejse, må de ikke længere selv købe billetter til fly og hotel. Det skal ikke ses som en kontrolforanstaltning, lyder det fra hospitalet.
Foto: PR
Foto: PR

Et nyoprettet rejsekontor på Rigshospitalet skal fremover stå for at booke rejser til hospitalets ansatte. Rejsekontoret, der gik i luften den 17. november, er oprettet for at hjælpe med at bestille rejser til medarbejderne, lyder det. Hvor hospitalets medarbejdere selv tidligere bookede sine rejser, bestiller de nu en rejse på rejsekontoret hos en af dem fem nyansatte medarbejdere, som sørger for at finde fly og hotel til dem.

"Det er ikke helt ukompliceret altid lige at have overblik over, hvad man kan, hvad man må og hvad der skal dokumenteres, og det sikrer vi så på denne måde, hvor rejsekontorets ansatte har en god indsigt i, hvad det kræves af dokumentation og godkendelse, hvor man må bo, hvor man ikke må bo og sådan nogle ting. Det har de styr på på en helt anden måde, end en person ude i huset som har brug for en rejse én gang hver andet år," siger Klaus Tofting, finanschef og chef for Rigshospitalets bogholderi.

Sikrer sig mod fejl

Er det her en kontrolforanstaltning?

"Det ved jeg ikke, om man kan sige, det er. Man sikrer sig, at man hjælper til med, at folk ikke gør noget, de ikke må."

Kommer det her i kølvandet på blandt andet Jyllands-Postens artikler om dyre rejser?

"Der er iværksat en række tiltag, og noget af det er affødt af, at folk synes, det er en god idé, og sådan er det."

Blot en god service

Klaus Tofting forklarer, at rejsekontoret følger regionens regler på rejsebestillingsområdet, og det vil sige, at man "rejser billigst muligt, og at man overholder hoteldispositionsbeløbet, når man booker hoteller". Han ser rejsekontoret som en god service til Rigshospitalets medarbejdere.

"Jeg synes ikke, at der er noget mystik omkring det. Jeg synes, det er en god service i forhold til mange, og det er blevet taget fint imod. Vi tror også på, at det bliver en mere effektiv løsning på rejsebestilingssiden," siger han.

Og billigere måske?

"Jeg tror, at hvis der sidder fem mennesker, som er vant til at finde de rigtige rejser og de rigtige afgange og de rigtige hoteller, at de kan gøre det til mindst en ligeså god pris, som når andre mennesker, der ikke gør det så tit, skal gøre det. Giver det ikke god mening, tænker du?"

 "Der har været en administrativ kultur, der har sejlet"

 Rigets bilag stadig ikke i orden

 Stikprøver? Revision? Nej, ikke her

 Ledelsen ændrer kontrollen på Rigshospitalet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også