"Da vi fandt ud af, at en halv millioner test slet ikke var nok, skulle vi finde ud af, hvordan vi kunne producere fem millioner. Da vi fandt ud af, at fem millioner ikke var nok, skulle vi finde ud af at producere 10 millioner"

Danske Jakob Gudbrand spiller som leder i den amerikanske laboratoriegigant Thermo Fisher Scientific en central rolle i selskabets sats på at bekæmpe den verserende coronapandemi.
Jakob Gudbrand, President for Pharma & Biotech i Thermo Fisher Scientific | Foto: GN Store Nord / PR
Jakob Gudbrand, President for Pharma & Biotech i Thermo Fisher Scientific | Foto: GN Store Nord / PR

Da coronavirussen meldte sin ankomst i det tidlige forår af 2020, ændrede det på alt, hvad Jakob Gudbrand havde forestillet sig skulle ske den kommende tid.

Med base i Florida og som President for Pharma & Biotech i den amerikanske laboratoriegigant Thermo Fisher Scientific har han siden januar 2020 siddet med ansvaret for de største kunderelationer og den globale strategi indenfor farma og biotek – en funktion, som med coronapandemiens hærgen hurtigt fik en anderledes afgørende rolle at spille.

"Jeg tror ikke, at der var nogen, der kunne have forestillet sig, hvor vildt det blev. Vi kunne i hvert fald ikke, og vi er ellers rimeligt gode til at forudsige fremtiden. Vi havde ingen ide om, hvad der skete," fortæller Jakob Gudbrand til MedWatch om månederne i marts og april, da verden med et blev forandret for måske altid.

"I de måneder måtte vi rive det stykke strategipapir med mål og visioner for 2020 som helhed, vi havde lavet i begyndelse af året, i stykker, fordi verden bare så fuldstændig anderledes ud, end vi havde forventet," siger Jakob Gudbrand, der i Danmark blandt andet er kendt som tidligere topchef for høreapparatselskabet GN Hearing.

Thermo Fisher Scientific fremstiller produkter til brug i forskning og til produktion af medicin – kunderne er laboratorier, hospitaler, forskningscentre samt diagnostik- og medicinalvirksomheder i hele verden, og selskabets ca. 75.000 ansatte omsætter for mere end 150 mia. kr.  

Blandt Jakob Gudbrands mere end 200 virksomheder store kundeportefølje tæller selskaber som Astrazeneca, GSK, Pfizer, Merck, Novartis, Sanofi og Novo Nordisk.

"Altså top-20 af de store farmavirksomheder, og mange andre. Med de teknologier, vi har, hjælper vi dem til at accelerere deres innovation og skabe produktivitet på tværs af deres værdikæde i den måde, de arbejder på," forklarer Jakob Gudbrand.

I Danmark beskæftiger Thermo Fisher Scientific ca. 500 medarbejdere, størstedelen ved produktionen i Roskilde, hvor kunderne blandt andre tæller kontraktforskningslaboratoriet Bioxpedia, der siden midten af april har arbejdet sammen med Aarhus Universtitetshospital om covid-19-testning. 

"Vildt spændende at være en del af"

Som nogle af de første fik Thermo Fisher Scientific – efter en hurtig mobilisering af en del af selskabets forskningsteam – nødkendt en covid-19-specifik PCR-test i USA af FDA, de amerikanske sundhedsmyndigheder, og kort efter fik selskabet CE-godkendelse til brug af test-redskabet i Europa.

"I starten var der jo et kæmpe behov for test-kapacitet. Vi har i en del år haft en forretning, hvor vi tester for influenza, og vores forskere fandt hurtigt ud af, at vi også kunne teste for covid-19. Så lynhurtigt fik i allerede i januar fremstillet en test i Kina, som vi kunne bruge til at teste for den nye virus," siger Jakob Gudbrand.

I begyndelsen – fra det tidlige forår og indtil sommeren – handlede det om at finde ud af, hvordan Thermo Fisher Scientific kunne gå fra at producere nogle få tusinde test per uge til at kunne producere omtrent en halv million.

Den omstilling fordrede løbende interne omrokeringer af ressourcer til kontinuerligt at sikre tilstrækkelig kapacitet til at modstå de konstant voksende krav og behov. 

"Da vi så fandt ud af, at en halv million test slet ikke var nok, skulle vi finde ud af, hvordan vi kunne producere fem millioner test. Da vi fandt ud af, at fem millioner ikke var nok, skulle vi finde ud at producere 10 millioner," siger Jakob Gudbrand.

Udover testkits er Jakob Gudbrand og Thermo Fisher Scientific involveret i flere end 250 udviklingsforsøg med covid-19-vacciner, hvor selskabet støtter forskning i og udvikling af vaccinerne, ligesom Thermo Fisher har etableret produktionskapacitet til fremstilling af dem.

Gennem hele pandemien har den amerikanske life science-virksomhed arbejdet tæt sammen med diverse myndigheder, partnere i industrien og en lang række universiteter – blandt andre Uppsala Universitetshospital, hvorfra der for ikke længe siden blev publiceret data for indlagte covid-19-patienter og antistof-niveauer.

Hertil kommer selvsagt de nære samarbejder med biotek- og medicinalvirksomhederne.

"Det næste, der kom, var en snak hen over den tidlige sommer, måske sent forår om, hvordan vi får fremstillet en vaccine. I dag støtter vi Pfizer/Biontech, Moderna, Astrazeneca, Curevac og flere end 250 andre i deres vaccineudvikling," siger Jacob Gudbrand.

De tre førstnævnte har alle fået eller er lige på trapperne med at få godkendt deres vacciner i både EU og USA.

"Det er jo vildt spændende at være en del af. Når jeg står jo op om morgenen, føler jeg jo - i den her rolle - ligesom alle mine kolleger føler, at vi bidrager til en bedre verden. Det er en ret fed og utrolig givende oplevelse," siger Jakob Gudbrand.

Måtte skrotte mellem- og langsigtede mål

Den i dag 50-årige Jakob Gudbrand var tidligere chef for Thermo Fishers afdeling for kromatografi og massespektrometri, der omsætningsmæssigt og indtjeningsmæssigt udgør en meget stor del af life science-koncernen. Her var han og i en længere årrække ansvarlig for årlige indtægter på omkring 16 mia. kr. og 6.500 medarbejdere.

Jakob Gudbrands nuværende rolle er på nogenlunde samme niveau i organisationen, men noget anderledes, idet han arbejder på tværs af alle divisioner i Thermo Fisher og organisatorisk i en matrix-struktur.

"Den vigtigste for mig er, at jeg kan bidrage i det daglige til den virksomhed, jeg arbejder for. Det betyder selvfølgelig noget, hvilken kapacitet, det sker i, men jeg må sige, at jeg med min stilling bestemt har fået mulighed for strategisk at få afgørende indflydelse," siger Jakob Gudbrand.

Da pandemien brød ud, var han og kollegerne nødt til meget hurtigt at skabe en struktur, der gjorde organisation i stand til at måle på det, den gør, meget kortere. Mellem- og langsigtede mål var der ikke længere noget, der hed.

"Det, vi gjorde i april, betød noget for april. Det, vi gjorde i maj, betød noget for maj. For det var simpelthen umuligt i april at have et indblik i, hvad der skulle ske i juni, fordi verden ændrede sig så hurtigt," siger Jakob Gudbrand.

Dialogen på tværs af organisationen var af samme grund udenfor de normale organisationsrammer.

"Vi var i stand til meget hurtigt at bryde de organisatoriske grænser ned og lynhurtigt få de rigtige folk til at tale om de rigtige ting og sikre, at vi kom og kommer i mål med at løse det problem, vi og verden stod og står i," forklarer Jakob Gudbrand.

Corona fylder mindre, men stadig meget

Selvom han i begyndelsen – i foråret – brugte mere tid på direkte covid-19-relaterede opgaver, fylder pandemien stadig en meget stor del af Jakob Gudbrands daglige arbejde i dag.

"I marts, april og maj var det måske 80-90 pct. af al min tid. Nu er det lidt mindre, for processerne kører. Vi ved, hvad vi gør, og vi har en struktur omkring det, men dét sagt, er corona stadig en betydelig del af mit job. Hos stort set alle jeg taler med af vores kunder, er covid-19 et emne, der fylder rigtig meget," siger Jakob Gudbrand.

Ligesom de fleste af hans kolleger – dem i produktionen undtaget – arbejder Jakob Gudbrand stadig hjemmefra.

"Jeg er på fra hjemmekontoret, men vi forsøger selvfølgelig at få vores folk tilbage på vores kontorer og fabrikker rundt om i verden. Vi gør alt, hvad vi overhovedet kan for at sikre, at vi ikke får en situation, hvor vi må lukke ned. For hvis vi må lukke ned, så har det en kæmpe indflydelse på vores evne til at støtte op om den her pandemi," siger Jakob Gudbrand.

Ud over hjemmearbejdet mærker han ellers ikke følgerne af pandemien i nær så høj grad, som vi i Danmark gør det.

Mens smittetrykket blandt de 1,5 mio. indbyggere i Palm Spring, Florida, hvor Jakob Gudbrand bor og arbejder, var relativt højere i sommer, end det dengang var i Danmark, er det i dag en hel del lavere.

Regionen har indført krav om at gå med maske alle steder i det offentlige rum, men Jakob Gudbrands sønner må f.eks. stadig gå til fodbold de 4-5 gange om ugen, de plejer at gøre.

"Udover maske-mandatet og alle de hygiejneforhold, vi alle kender, der skal sikre, at man ikke bliver smittet, så er der egentlig ikke den store forskel, vil jeg sige, og for mig personligt har det ikke været så svært," siger Jakob Gudbrand.

Selvfølgelig er det hårdt at være lukket ned og ikke i samme grad at kunne rejse og se venner og familie, som det var muligt før corona, lyder det dog.

"Men man se det i det store billede: Det er jo forhåbentlig relativt kort tid, vi har den her situation, og vi må jo bare bide tænderne sammen og sikre, at vi kommer igennem som individer og som samfund," siger Jakob Gudbrand.

Ny GN-chef vil have flere kvinder i toppen og flere hudfarver og aldersgrupper på gangene

Amerikansk laboratorieudstyrsgigant sluger genselskab i tocifret milliardhandel

GN-formand om ny topchef: Bevidst valg med manglende brancheerfaring

GN Hearing har fundet ny topchef 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også