Sonova: Trådløst marked udvidet markant med ny teknologi

Til trods for at Sonova har haltet efter rivalerne på det trådløse område, mener selskabet, som er verdens største producent af høreapparater, at dets nye løsning er stærkere end konkurrenternes bud.
AF RITZAU FINANS

Verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, har haltet lidt efter konkurrenterne i forhold til lanceringen af et nyt trådløst høreapparat.

Men med lanceringen af den nye Sword-teknologi i august mener selskabet selv, at det har skabt en langt bredere løsning til brugerne, end tilfældet er hos konkurrenterne - herunder GN Hearing, William Demant Holding og Widex.

Det mener Sonova, fordi selskabet har skabt mulighed for trådløs streaming af eksempelvis tv-udsendelser eller opkald direkte fra alle typer telefoner eller fjernsyn til høreapparatet - uden et mellemled, som brugeren skal bære rundt på.

Hos konkurrenterne er den direkte trådløse streaming uden mellemled indtil nu kun muligt, hvis brugeren har en iPhone, og det begrænser ifølge Sonova markedet for den type løsninger ganske betragteligt.

Ifølge Sonovas data har blot 10 pct. af brugerfeltet en iPhone, mens hele 64 pct. har Android-baserede telefoner, og 23 pct. har andre telefoner, som har bluetooth. Endelig er der en lille gruppe brugere, som slet ikke har en telefon.

"Derfor ville Sonova helt bevidst ikke gå ind i markedet med en løsning, der kun servicerer 10 pct. af markedet. En lille del af brugerne har slet ingen telefon, og dem kan man naturligvis ikke nå. Men med vores teknologiske løsning kan vi nå en meget større del," forklarer Andi Vonlanthen, der er forsknings- og udviklingsdirektør hos Sonova, på selskabets investordag i hovedkvarteret i schweiziske Stäfa tirsdag.

Lavt strømforbrug afgørende

En anden joker, som Sonova mener at have på hånden med den nye Sword-teknologi, er strømforbruget i høreapparatet.

Ofte har trådløs streaming nemlig også et højere strømforbrug, og for mange høreapparatbrugere er udskiftningen af batterier i høreapparatet en stor udfordring.

Derfor er det afgørende, at det skal gøres så sjældent som muligt.

Ifølge Sonova har selskabets nye teknologi et så lavt strømforbrug, at batteriet kan holde til seks dages standardbrug inklusive streaming.

"De andre skal først lære, hvordan man laver det her med et lavt strømforbrug. Det har altid været en topprioritet for os," siger Andi Vonlanthen.

Klar til ny Bluetooth-standard

Endelig mener det schweiziske selskab også at have fået et forspring i forhold til at indarbejde en ny bluetooth-standard.

Det er en generel opfattelse i branchen, at der inden for de kommende år vil blive lavet en ny standard på den front, der gør det lettere at forbinde eksempelvis høreapparater med alle typer telefoner, tv og lignende, der har en bluetooth-protokol indbygget.

Men det vil ikke kræve ekstra arbejde at få den indbygget i Sonovas høreapparater, lyder det fra selskabet.

"Vi har fuld kontrol over den her protokol. Hvad end der sker i fremtiden med skiftende standarder, kan vi også implementere det. Vi er allerede klar til det," siger Andi Vonlanthen.

Mangler streaming af musik

Sonovas Sword-chip blev lanceret i august. William Demant Holding lancerede allerede sit trådløse topprodukt, Oticon Opn, i sommeren 2016, mens GN Hearing lancerede sit seneste skud på stammen, Resound Linx 3D, i foråret 2017.

Også det privatejede selskab Widex har med sit trådløse produkt Widex Beyond et Made for iPhone-apparat på markedet.

Sonova mener at kunne forbinde til omkring 100 forskellige telefoner med den nye løsning.

De øvrige spillere på markedet kan også forbinde til andre typer telefoner end iPhones, men det kan i dag kun ske, hvis brugeren samtidig bærer rundt på et mellemled, som signalet skal sendes igennem.

Det eneste hul i osten for Sonova er, at det nye høreapparat baseret på Sword-chippen, Audéo B-direct, ikke tillader direkte streaming af musik fra brugerens telefon til høreapparatet.

Den løsning kan de øvrige store producenter på markedet tilbyde de kunder, der har en iPhone.

 Sonova-direktør: Forholdet til Amplifon er stærkere trods Audionova-køb

 Sydbank: Sonova-lancering er ingen revolution

 Sivantos klar med trådløst apparat ved amerikansk messe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også