Kampagnebus skal bringe forskning og udvikling ned på jorden og ud i landet

En alliance af 14 danske virksomheder – med Leo Pharma, Lundbeck, GN Store Nord og William Demant i front - søsætter i dag en kampagne, der skal gøre Danmark til et attraktivt land for forskning og innovation. Bedre rammevilkår for blandt andre de danske medtech- og farmavirksomheder står højt på dagsordenen.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Dansk life science er en vigtig vækstmotor i vores samfund. Industrien er blandt de vigtigste bidragsydere til dansk økonomi, eksport og vækst. Og potentialet for yderligere vækst er enormt.

Det kan bare kun realiseres, hvis der bliver gjort en aktiv indsats for at forbedre rammebetingelserne for forskning og udvikling - og hvis også de små- og mellemstore virksomheder bliver en del af den.

Derfor går 14 store og mellemstore danske virksomheder i offensiven med kampagnen "Rig på Ideer", der skal udbrede fortællingen om blandt andet dansk life science til alle egne af landet for derigennem at sætte fokus på effekten af privat forskning og udvikling i Danmark.

”Danske life science-virksomheder har kun én konkurrencemæssig fordel på den lange bane, og den er forskning og udvikling. Det ved vi, men det er ikke sikkert alle gør det. Med kampganen her ønsker vi at bringe budskabet ned på jorden og ud i alle afkroge af landet, så også de små og mellemstore virksomheder på regionalt og lokalt niveau får indsigt i life science industrien og dens kæmpe potentiale,” siger René Schneider, CFO i William Demant, der sammen med Leo Pharma, GN Store Nord, Lundbeck og 10 andre større danske virksomheder står bag kampagnen.

De 14 virksomheder vil nu sammen med inviterede politikere, meningsdannere og medier kører landet tyndt for sammen at møde repræsentanter for de tusindvis af små og mellemstore virksomheder, der nyder gavn af et idérigt Danmark og lever af en stærk privat forskningsindustri.

”Med kampagnen får vi mulighed for at vise frem, hvad virksomheder som vores kan og samtidigt fortælle de små- og mellemstore virksomheder, at de ligger inde med et kæmpe potentiale, der, hvis det bliver indfriet kan komme både dem selv, os og landet som helhed til stor gavn,” siger René Schneider til MedWatch.

Brug for bedre rammevilkår

Men det kan blive svært, for de rammevilkår, der skal til, for at Danmark kan klare sig i konkurrencen om at tiltrække forskning og de job, der følger med, er for nuværende langt fra gode nok, mener initiativtagerne.

”Danmark ligger pt. på en 18. plads i EU, når det kommer til, hvor attraktivt det er for erhvervslivet at satse på udvikling og forskning. Det skal vi have rettet op på. Vi skal have bedre uddannelser, tættere samarbejde mellem offentlig og privat forskning, fokus på forskerordninger og et større fradrag på forskning, end det der er lagt op til,” siger René Schneider med henvisning til sidste uges udspil fra regeringen til en erhvervs- og iværksætterpakke, der blandt andet indeholdt et forslag om at øge fradraget på forskningsaktiviteter for virksomheder i Danmark til 110 procent.

”Vi så det gerne hævet til 150 pct.,” siger han og fortæller, at Danmark ligger under EU’s målsætning om, at private investeringer i forskning og udvikling mindst skal udgøre to procent af BNP.

Lundbecks CFO, Anders Götzsche, mener også, at der kan og skal gøres mere. Han udtaler i en pressemeddelelse, at han gerne så et fradrag på 150 pct., ”fordi vi mener, at det er den rette vej at gå, hvis man vil sikre fremtidig vækst og arbejdsplaner i hele Danmark”.

Han glæder sig imidlertid over lanceringen af dagens kampagne, som han mener ikke kun vil gavne de store byer, men også vil ”kunne mærkes ude i lokalsamfundene”.

De 14 virksomheder bag Rig på Idéer er: Chr. Hansen, Coloplast, Dupont, GN Store Nord, Grundfos, Haldor Topsøe, LEO Pharma, Liftra, Lundbeck, Siemens, TICRA, Vestas, William Demant, Kamstrup.

Læs mere på: www.rigpaaideer.dk

 Seks ministre har aktier i dansk life science

 Life science vil få minimal gevinst af investorfradrag 

 Regeringen vil sænke skat på aktier 

 Her er vækstudspillets 22 initiativer 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også