Widex håber på markedsandele i VA med trådløst håb

Den nye produktsatsning hos danske Widex, Beyond, har fået sig en god start, og selskabets adm. direktør håber nu, at det kan hjælpe med at vinde markedsandele blandt de amerikanske veteraner - et af det attraktive kundesegmenter for høreapparater.
AF RITZAU FINANS

Den privatejede danske høreapparatproducent Widex, der konkurrerer med de børsnoterede storebrødre William Demant Holding og GN Hearing, har fået en rigtig god start med sit trådløse produkt Widex Beyond, der blev lanceret mod slutningen af sidste år.

Og derfor håber selskabet på, at produktet, der - ligesom hos de store konkurrenter - er baseret på højfrekvensen 2,4 GHz, vil hjælpe til at med at vinde markedsandele hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), hvor Widex lige nu er den klart mindste spiller.

Widex Beyond lanceres først hos VA til maj, fordi der kun er to årlige muligheder for at lancere produkter i salgskanalen - i maj og november - og kravet er, at et nyt produkt har været tilgængeligt på markedet i en vis periode inden da.

"Jeg ville ønske, at vi kunne have nået VA seks måneder før, men det kommer ind her til maj. Vi kæmper hårdt i VA, og derfor ser vi også frem til lanceringen af 2,4 GHz-apparatet og vores nye app i VA," siger Jørgen Jensen, der er administrerende direktør hos Widex, i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med Audiology Now-messen i Indianapolis, der løber af stablen i denne uge.

"Det er hårdt arbejde at vinde markedsandele der. Det er træls at være sidst, men der skal arbejdes hårdt hos VA, og det handler både om at vænne audiologerne til at bruge os og om at have gode produkter. Der har vores konkurrenter gjort det rigtig godt historisk set," fortsætter Widex-topchefen.

Tager tid

Widex var det sidste selskab til at blive omfattet af VA-kontrakten, så alle de seks største spillere nu er en del af den, og derfor er det danske selskab naturligt nok i den lave ende af skalaen målt på markedsandele endnu.

"Det tager tid at løfte markedsandelen, men vi har ressourcer dedikeret til det, og så snart der kommer nye produkter, bliver det skubbet ind i VA så hurtigt som muligt. Widex Beyond skal også gøre sin del der nu, og det ser vi frem til," siger Jørgen Jensen.

Widex havde ifølge de senest offentliggjorte tal - for februar 2017 - en markedsandel på 1,56 pct., mens den næstmindste spiller, tyske Sivantos, havde en andel på 5,79 pct.

Markedslederen i VA er verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, der i februar havde en markedsandel på 44,49 pct. Næststørst er danske GN Hearing, der i februar havde en VA-markedsandel på 20,94 pct.

VA udgør godt 20 pct. af det samlede amerikanske marked, og der sælges årligt omkring 600.000 høreapparater gennem salgskanalen.

Forrygende start

Blandt andet derfor er der store forhåbninger hos Widex om, at det nye trådløse produkt kan give selskabet en noget større bid af den kage, og Jørgen Jensen vurderer overordnet set, at det nye produkt har fået en rigtig god modtagelse i markedet.

"Det går helt forrygende med Widex Beyond, og det viser jo bare, at markedet har flyttet sig mod 2,4 GHz-teknologien," siger han.

"Vi har den i vores klart mest anvendte formfaktor, og selv folk, der ikke har en iPhone, køber 2,4 GHz nu - i forventningen om, at der nu kommer en app til Android-telefoner, så man kan styre høreapparatet fra den. Så kan man ikke streame direkte, men man kan fjernbetjene høreapparatet derfra. Det er næste runde for os at lancere den," fortsætter Widex-topchefen.

 Høreapparater: Et væld af nye produktlanceringer på amerikansk messe

 Høreapparater: Brancheforening ser OTC-marked som uundgåeligt

 Sonova klar med nyt trådløst topprodukt til august 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også