Nyt Widex-produkt skal hjælpe til markedsandele hos veteranerne

Når Widex' nye trådløse produkt Beyond kommer på markedet, skal det hjælpe selskabet til at skaffe flere bidder af det attraktive marked for amerikanske krigsveteraner.
AF RITZAU FINANS

Den privatejede høreapparatvirksomhed Widex har store forventninger til lanceringen af sit nye trådløse produkt, Widex Beyond, som selskabet har løftet sløret for onsdag.

Widex har over de seneste to år fået vendt udviklingen i selskabet og er igen begyndt at tage markedsandele globalt.

Og et af de steder, hvor det nye produkt særligt skal hjælpe til at skaffe flere bidder af markedet, er den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner og deres familier.

Her har særligt GN Hearing over de seneste år været meget succesfuld med sin introduktion af Made for iPhone-produkterne Resound Linx og Resound Linx2. Det har det danske selskab blandt andet, fordi brugerne i VA typisk er yngre og går meget op i de mange forbindelsesmuligheder, som 2,4 GHz-teknologien tilbyder.

Widex kom først med i VA-kontrakten for omkring to år siden, og stort set siden har markedsandelen ligget på meget begrænsede 1,5-2 pct. Men det skal der ændres på nu.

Først med næste år

Widex Beyond kan dog først komme med i VA-kontrakten til maj næste år, da produktet først lanceres på fuld styrke den 1. december.

Hos VA er det nemlig sådan, at der er to årlige lanceringsvinduer - et den 1. maj og et den 1. november - og kravet til nye produkter er, at de skal have været tilgængelige på markedet i minimum tre måneder, før de kan indtræde i VA-programmet.

"Beyond kommer ind i VA til 1. maj næste år. Jo hurtigere, man kan komme ind i VA med sådan et produkt, jo bedre. Vi skal ind og konkurrere med blandt andet GN. Vi har en trådløs løsning, der også har telespole, og det er der ikke nogen, der har på markedet i dag. Det burde være tiltalende for VA," siger Jørgen Jensen, der er adm. direktør hos Widex, i et interview med Ritzau Finans.

"Vi er stadig en lille spiller i VA med en markedsandel på knap 2 pct. Vores ambition er, at vi skal være en meget større spiller med en markedsandel, der ligner vores globale mere - altså omkring 10 pct. Jeg er ikke i tvivl om, at Beyond vil hjælpe os med at tage noget af det," fortsætter han.

Hård konkurrence

Widex skal dog regne med at få hård konkurrence om terrænet hos VA.

Både fordi GN Hearing fortsat er en dominerende spiller med sine trådløse produkter, der har løftet det danske selskabs andel i VA til godt 20 pct. fra omkring 8 pct. inden lanceringen af Resound Linx i 2014. Samtidig fordi William Demant Holding fra november for alvor begynder at vise tænder i VA, hvor selskabets nye topprodukt, Oticon Opn, som William Demant selv har store forventninger til, træder ind i salgskanalen.

William Demant har en markedsandel på lige under 10 pct. hos VA, hvor schweiziske Sonova er markedsleder med en andel på mellem 40 og 50 pct.

 Widex satser på at ramme bredere end rivaler med ny lancering

 Widex lancerer nyt trådløst produkt på EUHA-messe

 Den unoterede lillebror stjæler fokus på EUHA-messe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også