Coloplast-rival viser svag vækst inden for sårpleje

Coloplasts britiske konkurrent Smith & Nephew kan ikke præstere prangende vækst i årets første tre måneder af året.
Af Ritzau Finans

Det britiske selskab Smith & Nephew, der konkurrerer med Coloplast inden for visse dele af markedet for sårplejeprodukter, har haft relativ svag, underliggende vækst i de første tre måneder af året.

Smith & Nephews omsætning inden for sårpleje faldt med 8 pct. til 290 mio. dollar i de første tre måneder af 2015 i forhold til samme periode året før. Organisk er der dog tale om en fremgang på 1 pct., oplyser det britiske selskab i regnskabet, der er offentliggjort torsdag. I USA var den underliggende vækst negativ i kvartalet på minus 4 pct.

I kategorien "Advanced Wound Care", der dækker over knap totredjedele af omsætningen inden for sårpleje, faldt den rapporterede omsætning med 6 pct., mens der underliggende var tale om en vækst på 9 pct. I kategorien "Advanced Wound Devices" faldt omsætningen derimod 33 pct. rapporteret og 27 pct. underliggende.

Ifølge aktieanalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen, der dækker Coloplast, skal man dog være opmærksom på, at salgsudviklingen kan svinge meget i de enkelte kvartaler, fordi der typisk bliver indgået store kontrakter.

Smith & Nephew og Coloplast konkurrerer kun på visse dele af markedet for sårplejeprodukter, så man kan ikke nødvendigvis bruge tallene som en klar indikation for, hvordan første kvartal er forløbet for det danske selskab.

 Avis: Coloplast kan snart stå over for milliardopkøb

 Smith & Nephew leverer tocifret vækst

 Smith & Nephew-håb fejler 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også