GN kan tabe omsætning hos Costco

Der er mange millioner dollars på spil, når GN Resound skal forsøge at genvinde kontrakt med den amerikanske varehuskæde Costco senere i år.
Foto: GN Resound
Foto: GN Resound
Ritzau Finans

GN Store Nords høreapparatselskab GN Resound vil formentlig tabe omkring 2,5 pct. af sin omsætning, hvis det ikke lykkes at genvinde en stor kontrakt med den amerikanske varehuskæde Costco senere i år. Det vurderer Jyske Bank, der gentager anbefalingen "reducer" af GN Store Nord.

Resound vandt sin nuværende kontrakt som leverandør af høreapparater til Costcos eget brand Kirkland Signature i første halvår 2013. Den toårige kontrakt, der ventes udliciteret igen i første halvår i år, involverer et estimeret salg på 120.000 enheder.

"Hvis man antager en gennemsnitlig salgspris på 350 dollar (per enhed, red.), vurderer vi kontrakten til 42 mio. dollar årligt, skriver Jyske Bank, der har regnet sig frem til at kontrakttabet dermed i sig selv vil kunne reducere GN Resounds omsætning med 6-7 pct. om året. Imidlertid ser Jyske Bank også mulighed for, at GN Resound i stedet kan genvinde lidt af de tabte markedsandele i det brandede Costco-segment, hvilket vil reducere omsætningstabet til omkring 2,5 pct. årligt.

 Nordea: GN og WDH får kun lille konkurrencefordel

 Bernstein: Pæn markedsvækst for høreapparater

 Analytiker: Spillet er i gang mellem giganterne 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også