Opkøb var for dyrt og risikofyldt for GN

Man bliver defokuseret ved store globale opkøb, hedder det bl.a. fra GN's finansdirektør Anders Boyer.

Flere overvejelser ligger bag GN's beslutning om at opgive et offensiv af en verdens største høreapparatfirmaer - angiveligt Siemens' høreapparatdivision.

GN's finansdirektør ønsker ikke at sætte navn på det selskab, der er blevet gransket i en længere og omkostningsfuld periode. Han kalder det dog direkte adspurgt "en nærliggende antagelse i forhold til, hvad der har været i medierne det sidste stykke tid."

Indstillede i opkøbsforhandlinger, fordi det var for dyrt i forhold til at skabe aktionærværdi?

"Ja, altså vi er kommet til den konklusion efter mange overvejelser og lange analyser, at vi kan skabe mere værdi for aktionærerne ved at fortsætte med det, som vi gør. Det er en mindre risikofyldt vej at gå og oven i købet også mere værdiskabende. Det er utroligt fristende at blive et større selskab, men vores mission er at få GNs aktiekurs op."

Pris en afgørende faktor

I må jo med konsulentudgifter have troet på, at der måske kunne lægge en merværdi i det – derfor spørger jeg lige, om det er, fordi det var for dyrt?

"Pris er selvfølgelig et væsentligt parameter, når man kigger på værdiskabelsen og alternativerne. Men der er ingen tvivl om, at i store akkvisitioner og transaktioner er der et væsentligt element af risiko. Man bliver defokuseret og vil ikke kunne køre uændret videre med strategiplanen – det element skal vi også have med i baghovedet. Og der er betydelig mere værdi i at vokse stille og roligt organisk, end der nødvendigvis er ved at tage nogle kvantespring via akkvisitionsvejen. Selv om der også kan være gode akkvisitioner."

Har det været dyrt og over et langt forløb, fordi der er kommet flere købere på banen?

"Vi har selvfølgelig hørt rygterne i medierne, og det er rigtig, at man kan se ud af beløb til due diligence, at det har kørt  over længere tid, men det ville også have været en temmelig kompleks transaktion, også skattemæssigt."

Mange penge brugt

Er det ikke forfærdelig mange penge at bruge på konsulenter og due diligence?

"Jo, når først et due diligence-tog kører på en global transaktion, så er det ganske dyrt. Men det også en transaktion, hvor man vil være helt sikker på ikke at lave fejl.  Beløbet skal også ses i sammenhæng med, at vi har skåret virksomheden ned til at være en lean and mean organisation, så vi har ikke en projektorganisation, vi kan sætte ind til projekter, som disse."

Ser I andre opkøbsmuligheder i branchen, muligheder for konsolidering generelt?

"Der vil sikkert altid komme akkvisitionsmuligheder forbi vores bord, som regel er det relativt småt. Vi ser mulighed for at skabe værdi ved at fortsætte, som vi gør, ved at vokse organisk. Vi ønsker ikke som andre at gå ind cochlear implantater eller benforankrede løsninger, og vi ønsker ikke at gå ind i retail. Og når man tager det fra, er der ikke større akkvisitionsmuligheder."

Har I lært noget, fået noget viden gemme due diligence, som I ikke havde før?

"Ja, når man sidder med en professionel modpart i et stort globalt selskab og laver en due diligence, så laver man egentlig også en due diligence på sig selv. Så man bliver klogere på nogen områder. Vi har lært, at vi kan vokse on our own."

 GN siger nej til "fundamentalt" opkøb 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også