Sædtest til hjemmet rammer snart markedet

Sædtesten til hjemmet MotilityCount forventer at komme på markedet inden sommeren 2015. Håbet er, at der kommer plus på bundlinjen om to-tre år.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Det går fremad for det unge selskab MotilityCount, men der er endnu et stykke vej til målet.

Selskabet udvikler en hjemmetest til mænd, der er i tvivl om deres sædkvalitet.

”Der er godt gang i produktionen og det regulatoriske arbejde, der skal til. Vi er i gang med at skalere produktionen op og er samtidig ved at indsende materiale, så vi kan få lov til at sælge produktet i Europa,” siger Nicolaj H. Nielsen, medstifter og finansdirektør i MotilityCount, til MedWatch.

Han forventer, at de får et produkt på markedet i første halvdel af 2015 - og håber, at det allerede kan blive i første kvartal. I starten er det primære fokus Europa, mens resten af verden også er en mulighed, hvis tilbuddene fra distributører er det rigtige. USA er i øjeblikket sat på stand by. 

"Vi tager det i små steps. Vi er langt i forhandlinger med forskellige distributører, der ligger spredt ud over forskellige lande i hele verden. De aftaler underskriver vi inden slutningen af året," siger han.

Salget af selskabets produkter skal ske i eget navn, men distributørerne bliver lokale. MotilityCount vil sælge gennem tre hovedkanaler: Apoteker, online og supermarkeder eller butikker a la Matas. Hovedkanalen vil ændre sig fra land til land, siger Nicolaj H. Nielsen.

Overskud inden længe

MotilityCount blev stiftet i 2011. Da de endnu ikke har noget produkt at sælge, er det naturligvis heller ikke lykkedes dem at skabe overskud. I 2013 lå underskuddet på 1 mio. kr., men Nicolaj H. Nielsen forventer, at der inden for en overskuelig fremtid vil begynde at komme plus på bundlinjen.

Det kommer dog ikke til at ske næste år, som han betegner som år 1 for selskabet, da lanceringen af produktet vil finde sted der.

"Jeg tror, at vi vil få et overskud i år to eller tre, og det er endda relativt optimistisk. Man har mange omkostninger i år et og to efter produktlanceringen, og der går noget tid, fra at man har lavet en aftale med en distributør, til man begynder at sælge - og sælge meget," siger han.

Han understreger, at MotilityCount har tålmodige investorer, hvilket giver lidt ro på bagsmækken i den forbindelse.

Selskabets egenkapital lå ved udgangen af 2013 året på 1 mio. kr. Så sent som i april blev MotilityCount tilført et ukendt etcifret millionbeløb, som skulle bruges til kliniske forsøg og til at igangsætte produktionen. Ifølge Nicolaj H. Nielsen har de ikke brug for at hente yderligere kapital ind.

 Sædtest-selskab får nye penge

 Sædtest henter mio. fra fond

 Hjemmetest af sæd jagter kapital 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også