Finanshus: Én kandidat mindre til køb af Coloplast-konkurrent
Med det amerikanske medicoselskab Medtronics køb af Covidien er der én kandidat mindre i markedet til et potentielt køb af Coloplasts konkurrent Smith & Nephew. Det konkluderer finanshuset Sanford C. Bernsteins analytikere, efter at Medtronic søndag lancerede et køb af Covidien for 42,9 mia. dollar i kontanter og aktier.
Britiske Smith & Nephew, der konkurrerer med Coloplasts sårplejedivision, har været omgærdet af købsrygter i de seneste uger, mest konkret i forbindelse med, at Stryker af Financial Times blev udpeget som potentiel køber i slutningen af maj.
"Mens vi så Medtronic som en mulig interesseret køber af Smith & Nephew, troede vi, at det var mindre sandsynligt end et bud fra Stryker eller Johnson & Johnson på grund af de få overlap i forretningsområder mellem Medtronic og Smith & Nephew," skriver Bernsteins analytikere i et notat.
Coloplast har også tidligere været nævnt som en mulig køber af Smith & Nephews sårplejedivision.
"Jeg ved godt, at Smith & Nephews sårplejeforretning er dobbelt så stor som Coloplasts sårplejedel, men det vil være et stærkt fit. Der er flere som snakker om det," kommenterede analytiker i Alm. Brand Markets Michael Friis Jørgensen i starten af maj 2014.
Gigantopkøb: Medtronic har købt Covidien