Sydbank hæfter sig ved stærk underliggende vækst hos Coloplast

Et godt bruttoresultat og en fremgang i bruttomarginen er drevet af toplinjen, lavere fragtrater, prisstigninger og produktmikset ifølge senioranalytiker i Sydbank Søren Løntoft Hansen.
Foto: Coloplast / Pr
Foto: Coloplast / Pr
af marketwire

Coloplast har fredag morgen fremlagt et regnskab med en noget bedre underliggende vækst, end det på forhånd var ventet i markedet.

Op til medicoselskabets regnskab var der ventet en afdæmpet start på det forskudte regnskabsår 2023/24, men efter en positiv udvikling i den kroniske forretning samt Hud- og Sårpleje har Coloplast kunnet indlede året med en større organisk vækst end ventet.

”Det er en underliggende god indledning på regnskabsåret for Coloplast med en organisk vækst på 8 pct., som jo er lidt bedre end det, der på forhånd var ventet,” siger Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker i Sydbank, til Marketwire.

Konsensus i markedet var en organisk vækst på 7 pct.

Coloplasts kroniske forretninger, Stomi og Kontinens, leverede ligeledes hver en organisk vækst på 8 pct. i kvartalet. For Stomi var der på den ene side tale om en svag vækst i Kina fra et svagt forbrugersentiment, men omvendt også en begyndende normalisering efter coronanedlukningerne og et let sammenligningsgrundlag.

I Hud- og Sårpleje bidrog Coloplasts seneste opkøb, islandske Kerecis, til toplinjen.

Fremgangen mere end kompenserer for en svag udvikling i særligt Urologi-forretningen, der i samme kvartal sidste år leverede stor vækst.

Coloplast var i første kvartal negativt påvirket af valutamodvind, hvilket har fået medicoselskabet til at sænke sine forventninger til salgsvæksten i danske kr. til 11 pct. fra 12 pct. De øvrige forventninger til den organiske vækst og driftsmarginen fastholdes.

Det ændrer dog ikke på, at den underliggende forretning viser en positiv udvikling, der også afspejles i bruttomarginen.

”Den positive underliggende toplinjeudvikling afspejles også i et godt bruttoresultat og en fremgang i bruttomarginen, som er bedre end ventet, drevet af toplinjen, lavere fragtrater, prisstigninger og produktmikset. Det mere end kompenserer for prisstigninger på råvarer og løninflation i Ungarn samt fabrikken i Costa Rica,” siger Søren Løntoft Hansen.

Coloplast har sideløbende med sit regnskab for første kvartal lanceret tarmplejeproduktet Peristeen Light. Produktet lander i et marked, hvor der ifølge Søren Løntoft Hansen er et udækket behov og et stort marked.

Den stærke underliggende vækst i kvartalet bør modtages positivt, lyder forventningen fra senioranalytikeren, der ser aktien præstere over det generelle marked.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også