Coloplast tilbage på sporet i regnskabsårets sidste kvartal

Et stærkt coronapåvirket år slutter for Coloplast med samlet vækst i både omsætning og overskud efter et fjerde kvartal, hvor Danmarks største medicoselskab ganske vist igen vokser, men hvor omsætning og overskud alligevel lander en spids under forventningerne. For det kommende år venter Coloplast organisk omsætningsvækst på 7-8 pct.
Foto: Coloplast / PR
Foto: Coloplast / PR

Efter et tredje kvartal, der højst uvant bød på faldende omsætning og overskud for Coloplast, kan medicoselskabet i regnskabsårets sidste måneder atter vise vækst på bundlinjen trods et beskedent fald i omsætningen i danske kroner på 1 pct.

Således ender selskabets skæve regnskabsår 2019/2020 med en samlet salg på 18.544 mio. kr, hvilket svarer til en organisk vækst på 4 pct. som dog påvirkes negativt af faldende valutakurser med 1 pct. Alligevel er omsætningen på niveau med analytikernes forventninger, der forud for regnskabets offentliggørelse lød på 18.580 mio. kr.

Tilsvarende vokser årets nettoresultat 8 pct. til 4197 mio. kr. mod 3873 mio. kr. i 2018/2019. Også dette er en spids under – men dog på niveau – med analytikkorpsets forventning på et samlet overskud på 4226 mio. kr.

I regnskabsårets fjerde kvartal omsatte Coloplast for 4590 mio. kr., der på bundlinjen gav et overskud på 1041 mio. kr. – 31 pct. mere end i samme kvartal sidste år, hvor resultatet dog var påvirket af, at selskabet afsatte 400 mio. kr. til at dække potentielle forlig og omkostninger til retssager i USA.

"Vi formår på trods af covid-19-udbruddet at levere et solidt årsresultat. Vores prioriteter under pandemien har været klare: Vi skal værne om vores medarbejderes sikkerhed, samtidig med at vi betjener vores kunder. Det er indtil videre lykkedes os at mindske den negative effekt af pandemien og opretholde kontinuitet på tværs af forretningen," siger Coloplasts administrerende direktør Kristian Villumsen i en kommentar til regnskabet.

For det kommende regnskabsår forventer Coloplast i tråd med tidligere år en organisk vækst i omsætningen på 7-8 pct. og en overskudsgrad på 31-32 pct.

Skrumpende urologiforretning

For Coloplast har især urologiforretningen, der eksempelvis sælger underlivsnet og penisimplantatet Titan, været negativt påvirket 2019/2020. Her lander omsætningen samlet 7 pct. lavere end året før, svarende til 1835 mio. kr., efter et have tabt tre pct. i fjerde kvartal.

Urologiforreningen er især påvirket negativt af coronapandemien, der har ført til flere aflyste indgreb i især USA. Coloplast ser dog tegn på bedring for forretningsområdet.

"I takt med den gradvise genoptagelse af ikke-akutte operationer i USA og på de fleste europæiske markeder vendte udviklingen i løbet af andet halvår 2019/20, idet april udviste det dårligste salgsresultat med et fald på 70 pct. i forhold til april 2018/19, mens salget i september næsten var tilbage i vækstsporet," skriver selskabet i regnskabet. For 2020/2021 forventer Coloplast derfor at kunne vækste urologiforretningen.

Bedre er det gået for den kroniske forrening, der udgøres af selskabets stomi- og kontinensprodukter, der begge voksede 6 pct. i det nu afsluttede regnskabsår, mens den organiske vækst i hud- og sårpleje-divisionen lander på 1 pct., efter et skidt fjerde kvartal, hvor både faldende omsætning og valutamodvind skar 6 pct. af salget målt i danske kroner.

For det kommende år forventer Coloplast at hente den højeste vækst i andet halvår, hvor væksten ventes at være tocifret mod lavt etcifret vækst i første halvår.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også