Analytiker om kommende Coloplast-regnskab: Svær ny prognose midt i coronarestriktioner

Coloplast, som fremlægger sit årsregnskab tirsdag, vil også være ramt af coronakrisen i fjerde kvartal, vurderer analytiker Jannick Lindegaard Denholt, som forudser, at der kommer fokus på en ny prognose, der skal gives midt i en periode fyldt med restriktioner.
Foto: Coloplast / PR
Foto: Coloplast / PR
af ritzau finans

Der er ingen tvivl om, at coronakrisen også har ramt medicokoncernen Coloplast i det fjerde og dermed sidste kvartal af regnskabsåret 2019/20, der sluttede ved udgangen af september.

To gange i løbet af finansåret har pandemien fået det danske selskab til at skrue ned for forventningerne, og nu skal Coloplast igen forsøge at give et realistisk bud på, hvordan det nye regnskabsår 2020/21 kommer til at tegne sig.

Det sker, mens coronapandemien stadig raser, og de stigende smittetal i løbet af efterårsmånederne har fået en lang række lande i Europa til at genindføre restriktioner i et forsøg på at få smittekurven under kontrol.

"Det store spørgsmål nu er, hvordan fremtiden ser ud med den nuværende covid-19-udvikling. Coloplast har den ulempe, at finansåret slutter nu og dermed skal forsøge at give en guidance på nuværende tidspunkt, hvor restriktioner bliver genindført," siger Jannick Lindegaard Denholt, der er aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier.

"Indtil videre har Coloplast sagt, at den guidance, der blev offentliggjort ved kapitalmarkedsdagen, også gjaldt for det næste år. Som minimum skal selskabet op at lave en vækst 7 pct. organisk," fortsætter han.

Har fået målsætninger frem mod 2025

ABG Sundal Colliers analytiker henviser til, at medicokoncernen på sin kapitalmarkedsdag i slutningen af september offentliggjorde finansielle målsætninger frem mod 2025.

Det betyder, at Coloplast vil gå efter en organisk vækst på 7-9 pct. om året fra udgangspunktet, der er regnskabsåret 2019/20. Samtidig sigtes der efter en overskudsgrad (EBIT-margin) på "mere end" 30 pct. årligt.

For det indeværende regnskabsår regner selskabet med at nå en organisk omsætningsvækst på omkring 4 pct. i lokal valuta og på 3-4 pct. opgjort i danske kr. Overskudsgraden ventes at lande på 31 pct. opgjort i både faste valutakurser og danske kr.

Da regnskabsåret begyndte havde Coloplast til sammenligning sat næsen op efter en organisk salgsvækst på 7-8 pct. opgjort i både lokal valuta og i danske kr. Dengang var forventningen også en overskudsgrad på omkring 31 pct.

Coronakrisen har ramt forretningen

Coronakrisen har ramt forskellige dele af Coloplasts forretning, og allerede i marts fortalte selskabet, at virusudbruddet påvirkede urologiforretningen og udvalgte operationer i USA negativt.

Hud- og Sårplejeforretningen er også blevet negativt påvirket af et fald i hospitalsprocedurer, der førte til en nedgang i salget i Kina, Europa og USA efter udbruddet af covid-19.

I eksempelvis Storbritannien førte den langvarige coronanedlukning også til et fald i antallet af nye patienter, og det resulterede i en lavere vækst inden for både stomi- og kontinensforretningen, der tilsammen går under betegnelsen "den kroniske forretning".

"Vi ved, at urologi ser ud til at komme sig hurtigt. Gør den det fortsat? Vi ved også fra konkurrenter, at hudplejeforretningen kommer igen, men stadig ikke er fuldt i mål. Og det store spørgsmål er den kroniske forretning," siger Jannick Lindegaard Denholt.

Han henviser til, at den britiske konkurrent Convatec i sidste uge oplyste, at salgsudviklingen inden for stomi udviklede sig fladt i det kvartal, der løb fra starten af juli til udgangen af september i år.

"Vi ved også, at året ikke skal ende helt fantastisk for stomi. For mig er "run raten" særligt interessant. Hvor hurtigt kan man komme i gang igen? Skal vi forvente, at det meste af det kommende finansår bliver lidt mere kedeligt, og kan Coloplast overhovedet nå op på de 7 pct. i organisk salgsvækst?, siger ABG Sundal Colliers analytiker.

"Hvis selskabet ikke kan nå derop, så kan det godt være, at folk bliver lidt skuffede, fortsætter han og henviser til, at det kun er lidt over en måned siden, at Coloplast på kapitalmarkedsdagen offentliggjorde langsigtede målsætninger for de kommende år.

Første halvår af 2020/21 bliver svagere end andet halvår

Den danske medicokoncern har allerede fortalt, at første halvår af regnskabsåret 2020/21 vil udvikle sig svagere, end andet halvdel af året vil gøre. Den udvikling kaldes også for "back-end loaded".

"Det er ikke et ord, folk som regel kan lide, fordi det jo giver en usikkerhed. Jeg synes ikke, at man skal være usikker på Coloplast, for det skal nok komme igen på et tidspunkt. Det er klart, at første halvår måske vil byde på en lav encifret vækst, mens man skal op i tocifrede vækstrater i andet halvår," siger Jannick Lindegaard Denholt.

Coloplast offentliggør sit årsregnskab den 3. november ved middagstid.

USA-kontrakt skal overbevise skeptiske investorer i Coloplast

Coloplast-topchef: "Mange ting skal lykkes" for at nå toppen af vækstmål 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også