Analytiker: Ny aftale løfter salget hos Coloplast men kan give lavere priser

En del af de amerikanske hospitaler, der gennem indkøbsorganisationen Premier mandag har indgået en fællesaftale med Coloplast, var i forvejen på kundelisten hos det danske medicoselskab, og kan ifølge Sydbank-analytiker Søren Løntoft Hansen derfor formentlig se frem til lavere priser på stomiprodukter fra Coloplast.
Foto: Coloplast / PR
Foto: Coloplast / PR
AF RITZAU FINANS

Coloplast kan se frem til øget salgsvolumen, efter at medicoselskabet har vundet en aftale med den amerikanske indkøbsorganisation Premier om selskabets stomiprodukter.

En del af hospitalerne, som Premier repræsenterer, har dog allerede kontrakter med Coloplast, hvilket kan give en lavere pris på disse, når de nye fællesaftaler - GPO'er - træder i kraft.

Det vurderer Søren Løntoft Hansen, der følger Coloplast tæt som senioranalytiker hos Sydbank.

"Coloplast har allerede aftaler med hospitaler, som Premier dækker, så det kan give lidt lavere prissætninger på nogle af de her eksisterende kontrakter, når de erstattes af GPO'er," siger han til Ritzau Finans.

"Det modsvarer lidt af den positive effekt fra den her GPO-kontrakt. Men når det så er sagt, så vil Coloplast få større volumen fremadrettet," fortsætter han og betegner aftalen som "positiv".

Coloplast har tegnet en treårig aftale med Premier, der repræsenterer omkring 4000 hospitaler i USA og flere end 175.000 andre leverandører.

Hospitalerne er dog kun en mindre salgskanal for Coloplast i USA på stomiområdet, fortæller Søren Løntoft Hansen.

"Hospitalskanalen er en mindre kanal inden for stomi i USA. Det er under 5 pct., så en stor del af det salg, man har, er uden for hospitalerne," siger han.

Coloplast vinder amerikansk stomiaftale  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også