Analytiker: Ny aftale løfter salget hos Coloplast men kan give lavere priser
![Foto: Coloplast / PR](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11861083.ece/ALTERNATES/schema-16_9/doc78qqtszz9i1127is6m42.jpg)
Coloplast kan se frem til øget salgsvolumen, efter at medicoselskabet har vundet en aftale med den amerikanske indkøbsorganisation Premier om selskabets stomiprodukter.
En del af hospitalerne, som Premier repræsenterer, har dog allerede kontrakter med Coloplast, hvilket kan give en lavere pris på disse, når de nye fællesaftaler - GPO'er - træder i kraft.
Det vurderer Søren Løntoft Hansen, der følger Coloplast tæt som senioranalytiker hos Sydbank.
"Coloplast har allerede aftaler med hospitaler, som Premier dækker, så det kan give lidt lavere prissætninger på nogle af de her eksisterende kontrakter, når de erstattes af GPO'er," siger han til Ritzau Finans.
"Det modsvarer lidt af den positive effekt fra den her GPO-kontrakt. Men når det så er sagt, så vil Coloplast få større volumen fremadrettet," fortsætter han og betegner aftalen som "positiv".
Coloplast har tegnet en treårig aftale med Premier, der repræsenterer omkring 4000 hospitaler i USA og flere end 175.000 andre leverandører.
Hospitalerne er dog kun en mindre salgskanal for Coloplast i USA på stomiområdet, fortæller Søren Løntoft Hansen.
"Hospitalskanalen er en mindre kanal inden for stomi i USA. Det er under 5 pct., så en stor del af det salg, man har, er uden for hospitalerne," siger han.