Coloplast afslutter frasalgsanalyse af milliarddivision: "Et centralt element"
![Foto: Sarah Christine Nørgaard / Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11735925.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20171101-123314-L-1920x1078we.jpg)
Urologi er et centralt element i Coloplasts mission og fremtidige værdiskabelse.
Sådan lyder konklusionen på en såkaldt "ubetinget strategisk gennemgang" af forretningsområdet, som Coloplast indledte tidligere i år.
Ifølge det amerikanske medie Bloomberg havde Coloplast sat en mulig salgspris på 6,6 mia. kr, 1 mia. dollars, for divisionen, der blandt andet omfatter udstyr til behandling af nyresten, blæreproblemer og prostatalidelser samt de omdiskuterede transvaginale underlivsnet – hvorvidt selskabet rent faktisk ville søge en køber til forretningsområdet var dog endnu uafklaret. Indtil nu.
"Fundamentalt set oplever vi store, hurtigt voksende markeder og reelle uindfriede behandlingsbehov, som repræsenterer langsigtede vækstmuligheder," siger adm. direktør Kristian Villumsen i en meddelelse i forbindelse med præsentationen af selskabets årsregnskab for 2018/2019
"Forretningen leverer i dag solid vækst og lønsomhed, og det er et godt udgangspunkt for at investere og udvikle forretningen yderligere og dermed skabe endnu større fremtidig værdi," fortsætter han.
Urologiforretningen er den mindste af Coloplasts fire overordnede forretninger, men samtidig den hurtigst voksende. Forretningen omsatte i regnskabsåret 2018/2019 for samlet 1970 mio. kr. efter en organisk væskst - det vil sige ikke medregnet valutakursudsving eller opkøb - på 10 pct. i året.
Som et udtryk for Coloplast fortsatte tro på forretningsområdet har selskabet udnævt Steven Blum som ny senior vice president for området. Han kom til Coloplast for 3 år siden som salgsansvarlig for Nordamerika.
Coloplast afgør sin urologiforretnings skæbne inden året er omme
Relaterede artikler
Coloplast overvejer salg af urologiforretning
For abonnenter