MedWatch

Sonova ser øget vækst hos VA over de kommende fem år

Schweiziske Sonova har været en af årets helt store vindere i år hos Veterans Affairs i USA, men selskabet tror på mere succes forude.

Foto: Charles Dharapak/AP/Ritzau Scanpix

Den klart mest voksende del af det amerikanske høreapparatmarked i 2019 har været den offentlige salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

Og en af de store vindere i den sammenhæng er schweiziske Sonova, der sideløbende med en stor markedsvækst også har vundet betydelige markedsandele hos VA siden lanceringen af topproduktet Phonak Audéo Marvel i forbindelse med lanceringsvinduet i maj.

Væksten hos VA er ifølge Sonova blevet løftet af øget effektivitet i salgskanalen, men der er også demografiske årsager til det øgede momentum, lyder vurderingen.

Det er også baggrunden for, at man godt kan forvente, at de højere vækstrater vil fortsætte i nogle år endnu.

"Der er en boble af veteraner, der lige nu rammer alderen 70-75 år, så vi kan se øget vækst hos VA over de kommende fem år," siger Jason Mayer, der er salgschef hos Sonova, i forbindelse med selskabets investordag i Stäfa tirsdag.

VA udgør godt 20 pct. af det samlede amerikanske marked, der er verdens største enkeltmarked for høreapparater.

Der tilpasses lige nu mere end 1 mio. enheder gennem VA's audiologer om året, men tallet er støt stigende på grund af vedvarende vækst i salgskanalen.

De senest offentliggjorte markedsdata fra VA er fra august. Her havde Sonova en markedsandel i salgskanalen på 43,7 pct. - målt som andelen af det samlede salg.

Den andel er steget fra 27 pct. i april - den sidste måned inden lanceringen af Phonak Audéo Marvel hos VA.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier