Sonova ser øget vækst hos VA over de kommende fem år

Schweiziske Sonova har været en af årets helt store vindere i år hos Veterans Affairs i USA, men selskabet tror på mere succes forude.
Foto: Charles Dharapak/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Charles Dharapak/AP/Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Den klart mest voksende del af det amerikanske høreapparatmarked i 2019 har været den offentlige salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

Og en af de store vindere i den sammenhæng er schweiziske Sonova, der sideløbende med en stor markedsvækst også har vundet betydelige markedsandele hos VA siden lanceringen af topproduktet Phonak Audéo Marvel i forbindelse med lanceringsvinduet i maj.

Væksten hos VA er ifølge Sonova blevet løftet af øget effektivitet i salgskanalen, men der er også demografiske årsager til det øgede momentum, lyder vurderingen.

Det er også baggrunden for, at man godt kan forvente, at de højere vækstrater vil fortsætte i nogle år endnu.

"Der er en boble af veteraner, der lige nu rammer alderen 70-75 år, så vi kan se øget vækst hos VA over de kommende fem år," siger Jason Mayer, der er salgschef hos Sonova, i forbindelse med selskabets investordag i Stäfa tirsdag.

VA udgør godt 20 pct. af det samlede amerikanske marked, der er verdens største enkeltmarked for høreapparater.

Der tilpasses lige nu mere end 1 mio. enheder gennem VA's audiologer om året, men tallet er støt stigende på grund af vedvarende vækst i salgskanalen.

De senest offentliggjorte markedsdata fra VA er fra august. Her havde Sonova en markedsandel i salgskanalen på 43,7 pct. - målt som andelen af det samlede salg.

Den andel er steget fra 27 pct. i april - den sidste måned inden lanceringen af Phonak Audéo Marvel hos VA.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også