Sonova ser øget vækst hos VA over de kommende fem år
![Foto: Charles Dharapak/AP/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11688139.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20161017-181311-pf-1920x1080we.jpg)
Den klart mest voksende del af det amerikanske høreapparatmarked i 2019 har været den offentlige salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.
Og en af de store vindere i den sammenhæng er schweiziske Sonova, der sideløbende med en stor markedsvækst også har vundet betydelige markedsandele hos VA siden lanceringen af topproduktet Phonak Audéo Marvel i forbindelse med lanceringsvinduet i maj.
Væksten hos VA er ifølge Sonova blevet løftet af øget effektivitet i salgskanalen, men der er også demografiske årsager til det øgede momentum, lyder vurderingen.
Det er også baggrunden for, at man godt kan forvente, at de højere vækstrater vil fortsætte i nogle år endnu.
"Der er en boble af veteraner, der lige nu rammer alderen 70-75 år, så vi kan se øget vækst hos VA over de kommende fem år," siger Jason Mayer, der er salgschef hos Sonova, i forbindelse med selskabets investordag i Stäfa tirsdag.
VA udgør godt 20 pct. af det samlede amerikanske marked, der er verdens største enkeltmarked for høreapparater.
Der tilpasses lige nu mere end 1 mio. enheder gennem VA's audiologer om året, men tallet er støt stigende på grund af vedvarende vækst i salgskanalen.
De senest offentliggjorte markedsdata fra VA er fra august. Her havde Sonova en markedsandel i salgskanalen på 43,7 pct. - målt som andelen af det samlede salg.
Den andel er steget fra 27 pct. i april - den sidste måned inden lanceringen af Phonak Audéo Marvel hos VA.