Sydbank: Coloplast-regnskab med både plusser og minusser

Regnskabet fra Coloplast indeholder både flere positive og lidt negative aspekter, mener senioraktieanalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank. Navnlig indtjeningsvæksten udviklede sig pænt i kvartalet.
Foto: Sarah Christine Nørgaard / Ritzau Scanpix
Foto: Sarah Christine Nørgaard / Ritzau Scanpix
AF RITZAU FINANS

Aktionærerne belønner medicokoncernen Coloplast med en stigning på 3,5 pct. på den københavnske fondsbørs onsdag eftermiddag, efter at selskabet ved middagstid offentliggjorde sit regnskab for tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2018/19.

Regnskabet indeholder både flere positive og lidt negative aspekter, og hos Sydbank hæfter senioraktieanalytiker Søren Løntoft Hansen sig særligt ved, at indtjeningsvæksten udviklede sig pænt i kvartalet.

"Jeg hæfter mig ved en bedre end ventet bruttomarginal, som er drevet af en god organisk vækst, som giver en god gearingseffekt, ligesom produktmikseffekter spiller ind. Det drypper i nogen grad videre på EBIT-resultatet," siger han.

På den positive side fremhæver han også udviklingen i de to mindste forretningsområder, urologi samt hud- og sårpleje, som kunne fremvise en organisk vækst på henholdsvis 10 og 7 pct. i tredje kvartal

"Hud- og sårpleje klarer det godt med en organisk vækst på 7 pct. i kvartalet, hvor der var ventet omkring 4 pct. Så har kommer selskabet bedre ud end ventet. Det er ikke så uventet drevet af Biatain Silicone-porteføljen, men der er også et stigende bidrag fra USA, og det er noget, markedet har efterlyst i en rum tid. Coloplast har også ønsket af vise en stigende vækst fra det amerikanske marked inden for sårpleje, så det er positivt," siger Søren Løntoft Hansen.

Modsat hæfter han siger ved, at medicoselskabets to største forretningsområder, stomi og kontinens, omvendt kommer ud af tredje kvartal en spids dårligere end ventet.

I stomi-forretningen kunne Coloplast fremvise en organisk vækst på 9 pct., mens kontinens-forretningen endte med en organisk vækst på 7 pct. i kvartalet. Ifølge Sydbank havde analytikerne til gengæld sat næsen op efter organiske vækstrater på henholdsvis 9 pct. og 8,5 pct. i kvartalet.

Han peger på, at den kroniske forretning, som indeholde både stomi og kontinens, i andet kvartal i år var tynget af blandt andet udviklingen i Rusland, som er kendetegnet ved udbudsrunder.

"Jeg og markedet havde måske ventet en større effekt i tredje kvartal af Rusland, som trak ned i andet kvartal på grund af udbudsrunder, hvor der var nogle tidsforskydninger," siger Søren Løntoft Hansen.

Coloplasts regnskab rammer lige på forventningerne – igen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også