GN taber VA-markedsandele efter konkurrenters nye lanceringer

Fremgangen blandt de amerikanske veteraner er blevet til det modsatte for GN Hearing, der nu taber markedsandele i den vigtige offentlige amerikanske salgskanal.
Øget konkurrence i den amerikanske salgskanal, Veteran Affairs, får GN til at bløde markedsandele i maj måned. | Foto: Ashlee Rezin/AP/POLFOTO/arkiv
Øget konkurrence i den amerikanske salgskanal, Veteran Affairs, får GN til at bløde markedsandele i maj måned. | Foto: Ashlee Rezin/AP/POLFOTO/arkiv
AF RITZAU FINANS

To konkurrenters lancering af nye produkter ser ud til at have haft en negativ konsekvens for GN Hearings salg til den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner, i maj.

I måneden faldt GN Hearings markedsandel målt på værdi til 20,4 pct. fra 29,9 pct. i april. Faldet kommer, efter at GN Hearings markedsandel de forudgående måneder var steget en del oven på introduktionen af topproduktet Resound Linx Quattro den 1. november.

En årsag til GN Hearings lavere markedsandel i maj kan være, at både Demant og Sonova, som ligeledes leverer ind til VA-segmentet, har lanceret nye produkter hos VA i forbindelse med lanceringsvinduet den 1. maj.

For Demant er der tale om det nyligt lancerede topprodukt Oticon Opn S, mens Sonova er kommet på banen med sit seneste trådløse topprodukt, Phonak Audéo Marvel.

Hos Demant har introduktionen medvirket til at løfte selskabets markedsandel til 18,2 pct. mod 16,5 pct. måneden før, mens schweiziske Sonova, der rangerer som verdens største høreapparatproducent, har kunnet se sin markedsandel stige til 38,4 pct. fra 27 pct.

For de resterende to selskaber, der også leverer til VA-segmentet, kunne Sivantos, der nu er en del af fusionsselskabet WS Audiology sammen med danske Widex, se sin markedsandel falde til 8,6 pct. fra 11 pct., mens amerikanske Starkey havde en andel på 14,5 pct. mod 15,6 pct. måneden før.

Med den nuværende vækst i VA-kanalen vil der blive tilpasset omkring 1 mio. høreapparater hos den offentlige salgskanal i 2019.

Dermed udgør VA mere end 20 pct. af det samlede amerikanske marked, der er verdens største enkeltmarked.

Salgskanalen har to årlige lanceringsvinduer - et den 1. maj og et den 1. november.

Det er samtidig et krav fra VA, at produkterne skal have været tilgængelige på det øvrige marked i en vis periode - typisk to til tre måneder - inden de kan blive omfattet i kontrakten hos den offentlige salgskanal.

GN stjal VA-markedsandele fra alle rivaler inden ny konkurrence 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også