WS-chef: Helt afgørende med kun få overlap i to hovedbrands

Høreapparater fra Widex og Sivantos vil stadig være baseret på seperate teknologier, og de to selskabers salgsstyrker vil blive holdt adskilt, siger Jørgen Jensen, adm. direktør i fusionen af de to høreapparatselskaber, WS Audiology.
AF RITZAU FINANS

Sammenlægningen af Widex og Sivantos i selskabet WS Audiology har med et slag skabt et enormt selskab i høreapparatindustrien, der er helt oppe på niveau med de to største spillere, danske Demant og schweiziske Sonova.

Og selv om sammenlægningen giver mulighed for visse synergier, skal investeringerne i særligt de to hovedbrands, Widex og Signia, men også sidebrandet Rexton fastholdes hver for sig.

Sådan lyder den klare udmelding fra Jørgen Jensen, der er administrerende direktør for det samlede selskab.

Han påpeger, at det medfører for store risici for kundetab i de forskellige markeder, hvor WS Audiologys brands er til stede, hvis man sammenlægger for meget af teknologien bag produkterne.

"Vi kommer ikke til at lægge teknologiplatformene sammen, og vi kommer til at køre med to forskellige salgsstyrker," siger Jørgen Jensen til Ritzau Finans.

"Der vil selvfølgelig være nogle overlap med features og komponenter - for eksempel 2,4 GHz-radioen, for hvorfor skulle den ikke være den samme? Men centralnerven i høreapparaterne vil være differentieret i de to brands fra nu af og ind i fremtiden," fortsætter han.

Kedelige eksempler på sammenlægninger

Topchefen peger på, at der har været tidligere eksempler i industrien, hvor selskaber har smeltet de respektive brands for meget sammen i udviklingen, hvilket har medført forvirring på kundesiden.

"Vi tør ikke slå teknologien sammen, for så kan vi ikke differentiere vores brands. Vi har i industrien set nogle uheldige eksempler på, at man har slået det for meget sammen, så kunderne ikke kan kende forskel," siger Jørgen Jensen.

"Vi kommer heller ikke til at slå salgsstyrkerne sammen. Så de sælgere, der var ude ved Widex-kunder i går, kommer også derud i morgen, og de kommer ikke til at have Signia-produkter med i tasken," uddyber han.

Investeringer skal fastholdes

Selv om den prioritering koster flere penge, fordi det kræver flere folk, er han overbevist om, at det er den rigtige vej at gå, hvis WS Audiology skal nå sit erklærede mål om at blive markedsleder.

Den ambition blev nemlig slået fast, da Widex og Sivantos gennemførte sammenlægningen officielt den 1. marts.

"Vi ser fusionen som en vækstcase, så det er vigtigt for os at fastholde trykket i markedet. Derfor vil vi fastholde investeringerne i salgsstyrken og i forsknings- og udviklingsafdelingerne," siger Jørgen Jensen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også