Novo-rival er tættere på markedet med kopiprodukt

Franske Sanofi er på vej på markedet i USA med dets hurtigtvirkende insulin Admelog, der er en biosimilær version af Eli Lillys Humalog. Det kan betyde pres på priserne - også for danske Novo Nordisk.
Foto: Sanofi/PR
Foto: Sanofi/PR
AF RITZAU FINANS

Den amerikanske Novo Nordisk-rival Eli Lilly bekræftede tidligere på ugen, at det ikke kommer til at køre en patentsag mod den franske konkurrent Sanofi, som er i gang med at sende en kopi af selskabets hurtigtvirkende insulin Humalog på markedet.

Dermed er vejen til en lancering blevet kortere for det franske selskab, og det kan give yderligere konkurrence til Eli Lilly samt Novo Nordisk, hvis produkt Novolog sammen med Humalog dominerer den del af markedet for diabetesmedicin.

"Eli Lilly bekræftede, at der formentlig kommer et nyt hurtigtvirkende produkt fra Sanofi ind på markedet i USA, og det har der været lidt fokus på i aktiemarkedet på det seneste."

"De hurtigtvirkende insuliner er det næste, som kan risikere at stå over for prispres på det amerikanske marked," siger Tue Østergaard, der er aktiechef i investeringsbanken ABG Sundal Collier.

Kopi har fået betinget godkendelse

Sanofi fik i september en markedsføringstilladelse til et kopiprodukt, som går under navnet Admelog, fra de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, men den blev givet under betingelse af, at eventuelle patenttvister blev afklaret.

I klassen af langtidsvirkende insuliner har priserne i 2017 været presset af, at Eli Lilly i slutningen af sidste år lancerede produktet Basaglar.

Det er en kopi af Sanofis Lantus, der er det mest sælgende insulinprodukt i verden, og som også konkurrerer med Novos Levemir.

Markedet for hurtigtvirkende insuliner, der bruges i forbindelse med måltider, vil også blive ramt af et kopiprodukt og kan spise af Novo Nordisk forretning, men det bliver næppe lige så meget, vurderer Søren Løntoft Hansen, der er aktieanalytiker i Sydbank.

"Det er en trussel, at der kommer et kopiprodukt, og Novo Nordisk risikerer at miste markedsandele. Man må nok indstille sig på, at priserne inden for hurtigtvirkende insuliner også kan komme under pres."

"Det bliver dog næppe voldsomt, fordi der i forvejen bliver givet større rabatter for at få adgang til patienterne, end man ser i segmentet for langtidsvirkende insuliner, og derfor er det efter min vurdering begrænset, hvor meget yderligere prispres vi vil se," siger Søren Løntoft Hansen.

Han peger også på, at Novo Nordisk har et modsvar i form af produktet Fiasp - der er et ekstra hurtigtvirkende insulin med en række fordele for diabetikerne - som blev godkendt til det amerikanske marked for en måned siden.

"Så der er helt klart også nogle muligheder i den her del af markedet, men når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at Novo Nordisk gerne havde været kopikonkurrencen foruden. Spørgsmålet er, hvor gode Novo Nordisk er til at få flyttet patienter over på Fiasp," siger Søren Løntoft Hansen.

Eli Lilly frygter ikke stort pres

Amerikanske Eli Lilly er heller ikke meget bekymret for, at de hurtigtvirkende insuliner bliver ramt af det samme prispres, som de langtidsvirkende insuliner har oplevet.

Enrique Conterno, der er direktør for Eli Lillys diabetesforretning, mener ikke, at man kan sammenligne den priskonkurrence, som klassen af langtidsvirkende insuliner oplevede efter Basaglars indtræden med de hurtigtvirkende insuliner.

"Klassen af langtidsvirkende insuliner var markant mere åben, da Basaglar kom ind på markedet. Der var en række forskellige produkter - hvilket adskiller sig fra de hurtigtvirkende, hvor de fleste har eksklusiv status - og det førte til lavere priser," sagde han tirsdag på en telekonference efter selskabets regnskab for tredje kvartal.

Derudover påpegede han, at Eli Lilly inden for klassen af hurtigtvirkende insuliner har en stribe forskellige afskygninger af Humalog, som gør, at selskabet står stærkt over for kopikonkurrence.

"Så vi er begejstrede for vores produkter, og det giver os noget styrke, når der kommer kopikonkurrence. Selvfølgelig er det øget konkurrence, og vi må se på, hvornår det (Sanofi, red.) lancerer," sagde Enrique Conterno på telekonferencen.

Novolog solgte i første halvdel af året for 10,4 mia. kr. - svarende til 18,2 pct. af Novo Nordisks samlede omsætning - mens Humalog solgte for 1386,8 mio. dollar - svarende til 8,8 mia. kr. i samme periode.

Sanofi, der i forvejen markedsfører det hurtigtvirkende insulin Apidra, hentede et salg på 191 mio. euro - svarende til 1,4 mia. kr. i den del af markedet.

Novo Nordisk kommer med regnskab for tredje kvartal onsdag i næste uge.

 Novo-topchef: Fedme kan knække vores samfund midt over 

 Finanshus løfte Novo-kursmål forud for regnskab 

 Novo: "Der er spørgsmål, hvor vi ikke svarer tilfredsstillende" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også