Novo lancerer Xultophy i USA
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article8250613.ece/ALTERNATES/schema-16_9/Novo%2520Nordisk%2520flag-version2.jpg)
Novo Nordisk har onsdag lanceret diabetesmidlet Xultophy på det amerikanske marked.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Novo Nordisk i USA.
Xultophy er et kombinationsmiddel, der bygger på den storsælgende GLP-1-analog Victoza samt Novos nye langtidsvirkende insulin, Tresiba.
Lanceringen er ventet, idet Novo hidtil har meldt ud, at selskabet ville sende midlet på de amerikanske apotekerhylder i løbet af første halvår. Novo fik godkendt midlet allerede i november sidste år, men har udskudt lanceringen, da selskabet har haft travlt med at sikre en succesrig lancering af Tresiba.
Samtidig har Novo ikke lagt skjul på, at det i første omgang vil gennemføre en forholdsvis fokuseret lancering af Xultophy, da behandlingsprisen er forholdsvis høj.
Analytikere spår et salg af Xultophy på 3.330 mio. kr. i 2019, viser estimater indsamlet af Ritzau Estimates op til regnskabet for første kvartal.
Xultophy, der allerede er på markedet i Europa, kommer i konkurrence med Sanofis kombinationspræparat Soliqua, der blandt andet bygger på en GLP-1-analog fra danske Zealand Pharma.
Lanceringen i USA vil blive gennemført med tilskud fra Novo, der giver egnede patienter rabatkuponer, således at deres egenbetaling højest løber op i én dollar om dagen.
Novo-direktører: Både risiko og muligheder er mindre nu
Magtfuld amerikansk indkøber stiller sig kritisk over for Novo-lancering
Relaterede artikler
Novo-direktører: Både risiko og muligheder er mindre nu
For abonnenter
Hård konkurrence har gavnet Novo Nordisks diabetessalg
For abonnenter