Lilly binder ekstra penge i halen på Victoza-rival

Amerikanske Eli Lilly investerer et trecifret millionbeløb i en udvidelse af produktionen, der skal understøtte det rivaliserende produkt til Novo Nordisks Victoza.
Foto: /Ritzau/AP/Darron Cummings
Foto: /Ritzau/AP/Darron Cummings
AF RITZAU FINANS

Novo Nordisks store amerikanske konkurrent Eli Lilly vil i 2017 investere 85 mio. dollar i en udvidelse af sin produktion af penne til det succesrige diabetes 2-middel Trulicity.

Investeringen er del af samlet investering på 850 mio. dollar øremærket Eli Lillys amerikanske aktiviteter i 2017, oplyste selskabet fredag eftermiddag.

Trulicity har siden diabetesmidlets lancering i slutningen af 2014 vundet hastigt frem på det amerikanske marked, og havde i februar en markedsandel på 30,2 pct. af det totale amerikanske GLP-1-marked mod 28,7 pct. i januar.

Novos Victoza sad på 47,2 pct. i februar mod 48,1 pct. i januar.

Selv om Victoza stadig vokser volumenmæssigt i USA, sker det ikke i samme væksttempo som Trulicity, der siden lanceringen har medvirket til at udbygge markedet for de såkaldte GLP-1-analoger, således at flere og flere patienter, nu benytter GLP-1-medicin.

 Victozas markedsandel fortsætter med at skrumpe i USA

 Novo-konkurrenter skruer op for reklamebudgetter

 Sydbank: Lillys salgstal lover godt

 Diabetesmidler giver Lilly boost 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også