Leo Pharma på tærsklen til nyt milliardsalg

Hvis Leo Parma også får godkendt Brodalumab i Europa, kan psoriasismidlet nå et globalt salg på 4,2 mia. kr., vurderer Credit Suisse. Det skriver Børsen. 
Leo Pharmas topchef Gitte Aabo. | Foto: Mie Schärfe/Jyllands-Posten
Leo Pharmas topchef Gitte Aabo. | Foto: Mie Schärfe/Jyllands-Posten

Det ser lysere ud for en europæisk godkendelse af Leo Pharmas psoriasismiddel Brodalumab, der blev godkendt i USA i sidste uge. Det skriver Børsen.

Går godkendelsen også igennem i Europa, vil det være det første antistof, som Leo Pharma kan sende på markedet, idet selskabet ellers har været kendt for at sælge psoriasismidler i salver, cremer og geler.

Ifølge Credit Suisses vurdering kan Brodalumab på globalt plan kan nå et salg på 600 mio. dollar (4,2 mia. kr.).

"Det er svært at forholde sig til og kommer meget an på, hvordan det kommer til at gå i USA, som er hovedmarkedet inden for biologiske lægemidler. Men ser jeg på det normale forhold mellem markederne, så ser det ikke helt skævt ud i forhold til vores egne forventninger," siger Leo Pharmas topchef Gitte Aabo med henvisning til, at Europa traditionelt udgør 20-30 pct. af verdensmarkedet.

Godkendelsen i USA kommer dog med en advarsel om, at den enkelte patient skal risikovurderes, da der blev oplevet seks selvmord under forsøg med lægemidlet. Gitte Aabo hæfter sig dog ved, at Brodalumab gør mere end halvdelen af patienterne fri af symptomer over tid, mens det med andre produkter normalt er sådan, at 10-25 pct. af psoriasissen ikke forsvinder ved en behandling.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også