Ærkerival kan fange Novo-håb i slem kattepine

Presset konkurrent kan gøre livet endnu mere besværligt for Novo Nordisk.
Foto: Jens Lindhe
Foto: Jens Lindhe
AF BENJAMIN WERNER CHRISTENSEN

Franske Sanofi er under så hårdt pres, at det frygtes at få nye store konsekvenser for Novo Nordisks vækstdrømme på et tidspunkt fyldt med modvind i særligt USA og en kursudvikling, der de seneste tre måneder har barberet mere end 25 pct. af selskabets værdi på få måneder.

Flere analytikere er nemlig nervøse for, om et nyt middel fra Sanofi kan ødelægge en del af milliarddrømmen for diabetesmidlet Xultophy.

Ifølge tidligere Novo Nordisk-udmeldinger har Xultophy et lige så stort potentiale som guldhåbet Tresiba, der allerede i 2020 spås et salg på 2 mia. dollars.

Inden for de kommende måneder forventes Sanofi-midlet iGlarLixi og Xultophy godkendt i USA. Problemet er, at Sanofi er så presset som følge af særligt patentudløb på verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Lantus, at selskabet frygtes villig til at sælge iGlarLixi til spotpris.

Det kan sende chokbølger igennem de danske hjørnekontorer i Bagsværd, fordi det danske medicinalflagskib ikke kan gå med på den galej.

"Der er et stort prisdilemma," lyder det fra Tim Race, medicinalanalytiker i Deutsche Bank efter at have konstateret, at Xultophy er et bedre middel.

Hos Wealth Management-afdelingen i Danske Bank er senior porteføljeforvalter, Claus Henrik Johansen, også en smule nervøs.

"Xultophy som lægemiddel er enestående, men jeg er nervøs for, hvordan betalerne i USA vil tage imod det," påpeger han.

Allerede 13. december 2016 udløber Sanofis supermiddel Lantus, og det har sendt den franske gigant til tælling, fordi den naturlige afløser ikke står klar i kulissen. Selskabet har reelt set kun iGlarLixi, der er en anden type lægemiddel, fordi det kombinerer Lantus med GLP-midlet lixisenatid.

Lixisenatid, der er udviklet af danske Zealand Pharma, spås ikke at have en chance som selvstændig behandling, bl.a. fordi det er Novo Nordisks middel Victoza underlegent. Victoza solgte alene i første halvår 2016 for 9,5 mia. kr.

Det betyder, at Sanofi intet har at tabe, men rigtig meget at vinde ved at få hurtigt gang i salget af iGlarLixi. Noget nær for enhver pris.

Novo Nordisk vil derimod ikke kunne gå med ned i pris, fordi Xultophy er en kombination af Victoza og fremtidshåbet Tresiba.

Går Novo med på lavere priser, vil man ødelægge to de separate og lukrative forretningsområder, fordi de stadig mere magtfulde storkunder så nok engang vil lugte blod.

"Det er en rigtig spændende case. Hvis Sanofi vælger at køre med en stor rabat på iGlarLixi for at beskytte Lantus-forretningen, så giver det Novo Nordisk et kæmpe dilemma, for hvad skal selskabet så gøre," spørger Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank, retorisk.

"Det bliver spændende at følge, hvordan Sanofi prissætter iGlarLixi, for det vil afgøre, hvor stort et potentiale Xultophy reelt har."

I ABG Sundal Collier maner medicinalanalytiker Andrew Carlsen dog til besindighed.

"Xultophy er et klart bedre middel end iGlarLixi, men hvis Xultophy ender med at være mere end dobbelt så dyrt, kan det muligvis blive udfordrende for Novo Nordisk at overbevise betalerne om, at det er en rimelig pris. Det er dog for tidligt at sige noget om med sikkerhed på nuværende tidspunkt," siger han.

Hverken Sanofi eller Novo Nordisk har nogen kommentarer som følge at stilleperiode frem mod fredagens regnskaber.

Beregningerne bag Novos udfordring:

  1. Markedet ved endnu ikke, hvad listeprisen på hverken Xultophy eller iGlarLixi kommer til at være. Baseret på en gennemsnitlig insulindosis på 40 enheder i kombination med 1,8 mg Victoza, kommer man frem til en pris på ca. 10-11 dollars per dosis Tresiba og ca. 22 dollars per dosis Victoza.
  2. Til sammen giver det en pris på 32-33 dollars per dosis Xultophy. Novo Nordisk har tidligere meddelt, at man vil give en eller anden form for komponentrabat i Xultophy, hvorfor den faktiske listepris nok vil være lidt lavere.
  3. iGlarLixi består af de to komponenter Lantus og lixisenatid (Adlyxin/Lyxumia). Lantus koster ca. 10 dollars per gennemsnitlig insulindosis på 40 enheder.
  4. Modsat Novo Nordisk har Sanofi stort set ikke noget salg af lixisenatid, hvorfor det bl.a. af Deutsche Bank forventes, at man vil lægge en dosis af det oveni for en pris på måske helt ned til 5 dollars per dosis. Det giver 15 dollars per dosis iGlarLixi, altså under halvdelen af den forventede pris på Xultophy.

Investorerne har urolige maver inden Novo-regnskab

Analytiker: Kinesiske karruseller og amerikanske gynger for Novo

Novo-produkt mister terræn i USA 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også