MedWatch

Den amerikanske rabatrevolver peger også på Novo

Novo Nordisk og dets investorer må indstille sig på en ny og anderledes virkelighed på det amerikanske marked, hvor adgangen til patienterne i højere grad end tidligere bliver dikteret af størrelsen på rabatterne givet til et vigtigt mellemled. Ondt kan blive værre, for franske Sanofi sidder med en stor joker på hånden.

Foto: Mikkel Berg Pedersen

Virkeligheden har indhentet Novo Nordisk. Selskabet må i lighed med dets konkurrenter indse, at væksten på det amerikanske marked fremover ikke kan hentes gennem prisstigninger på produkterne, men kun gennem volumen. Sådan bliver det i 2017, som selskabet i august meldte ud, og sådan bliver det også i 2018 og fremover.

Medicinalindustriens priser i USA er generelt meget svære at gennemskue udefra. Systemet er nemlig indrettet på en måde, hvor medicinalselskaberne meget ofte hæver listepriserne, men de store kunder, f.eks. forsikringsselskaberne, får store rabatter på listeprisen. Her betyder det, at nettoprisen for betalerne de facto er anderledes, end hvad man umiddelbart kan se ud af offentlige registre.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier