
Virkeligheden har indhentet Novo Nordisk. Selskabet må i lighed med dets konkurrenter indse, at væksten på det amerikanske marked fremover ikke kan hentes gennem prisstigninger på produkterne, men kun gennem volumen. Sådan bliver det i 2017, som selskabet i august meldte ud, og sådan bliver det også i 2018 og fremover.
Medicinalindustriens priser i USA er generelt meget svære at gennemskue udefra. Systemet er nemlig indrettet på en måde, hvor medicinalselskaberne meget ofte hæver listepriserne, men de store kunder, f.eks. forsikringsselskaberne, får store rabatter på listeprisen. Her betyder det, at nettoprisen for betalerne de facto er anderledes, end hvad man umiddelbart kan se ud af offentlige registre.
Allerede abonnent? Log ind.
Læs hele artiklen
Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.
- Adgang til alle låste artikler
- Modtag vores daglige nyhedsbreve
- Fuld adgang til vores app