Sanofi vil sætte farten op i Kina

Den nye chef for Sanofis diabetesforretning vil øge selskabets fokus på det store, men udfordrende, kinesiske marked, hvor man for nuværende giver Novo Nordisk baghjul.
Foto: Sanofi
Foto: Sanofi

Det kinesiske marked er en af de helt store kamparenaer i den globale strid om markedsandele og pengestrømme, der udkæmpes mellem franske Sanofi og danske Novo Nordisk.

I øjeblikket det en kamp, hvor Sanofi har overtaget, og det vil koncernen ifølge den kommende chef for koncernens diabetsforretning selv sagt holde fast i.

Over for Reuters fortæller Peter Guenter, der 1. juni overtager diabeteschefrollen fra Pascal Witz, at Sanofi vil intensivere sit skub i Kina, som er koncernens næststørste marked efter USA, i de næste fem år som en del af en bredere ekspansion til nye vækstlande, hvor selskabet i lighed med så mange andre ser en stor del af sin fremtidige vækst, også selv om man er presset i år.

"I de seneste år har vi altid formået at nå en 5-10 procents vækst i vækstøkonomierne, og jeg tror, vi vil forblive i dette niveau i år, selv om vi skulle ende tættere på 5 pct. end 10 pct.," siger Peter Guenter, der for nuværende er koncerndirektør med ansvar for blandt andet vækstmarkederne, til Reuters.

Ikke i Novos favør

Koncernens omsætning på vækstmarkederne nåede i 2015 op på 10,6 mia. euro, hvilket var en organisk stigning på 8 pct. Og selskabet klarer sig bedre end Novo Nordisk gør for nuværende. Topchef Lars Rebien erkendte allerede i august sidste år i forbindelse med kvartalsregnskabet dengang, at Novo ikke kun var udfordret af de makroøkonomiske forhold i Kina.

 Rebien: Vi kunne gøre det bedre i Kina 

"Inden for moderne insulin, hvor vi typisk har vokset, er vi oppe mod Sanofi, som klarer sig bedre, end vi gør, på det kinesiske marked, ligesom vi også er oppe mod de lokale producenter, der har generiske versioner af Sanofis Lantus. Så det er ikke kun en kinesisk problemstilling, det er også en Novo Nordisk-problemstilling. Vi skal gøre det bedre i Kina i fremtiden. Vi kunne gøre det bedre i Kina."

Mens Sanofi altså vil sætte skub på i Kina, så vil Novo Nordisk selvfølgelig også forsøge at kapre markedsandele. Det afgørende våben er basalinsulinmidlet Tresiba. Lige nu bliver selskabets basalinsulinmiddel Levemir nemlig udkonkurreret af verdens bedst sælgende diabetesmiddel, Sanofis Lantus.

”Samlet set er vi tilfredse med situationen i Kina, men der sker et markedsskifte, som lige nu ikke er i Novo Nordisks favør. Det helt væsentlige modsvar fra os har været registreringsansøgningen på Tresiba, som er indsendt i Kina i august 2015. Vi håber på en godkendelse i løbet af 2017,” som finansdirektør Jesper Brandgaard sagde i slutningen af april i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

 Novo: Vi har to problemer i Kina 

 Sanofis diabetessalg fortsætter fald

 Novo Nordisk i strid kinesisk modvind

 Svær svendeprøve kan sikre Novo-kronprins tronen

 Novo-topchef kan mærke presset i Kina 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også