Analytiker: Positivt med amerikansk ansøgning for LixiLan

Sanofi får sandsynligvis sit nyeste diabetesmiddel på det amerikanske marked før det konkurrerende middel fra Novo Nordisk, og det er ifølge Sydbank-analytiker positivt for både det franske selskab og den danske partner, Zealand Pharma.
Foto: Sydbank/PR
Foto: Sydbank/PR
Af RITZAU FINANS

Det er umiddelbart positivt for både Sanofi og danske Zealand Pharma, at det franske selskab onsdag har indsendt registreringsansøgning for kombinationsproduktet Lixilan til de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA.

Midlet, der kombinerer det Zealand-udviklede GLP-1-analog Lyxumia og verdens bedst sælgende insulin, Lantus, kan nemlig give lidt tiltrængt fremgang på et marked, hvor Sanofi er presset.

Det vurderer Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank. Han hæfter sig blandt andet også ved, at Sanofi har valgt at indløse en såkaldt "prioritetskupon," der betyder, at den regulatoriske behandlingstid hos FDA, der normalt er omkring ti måneder, bliver forkortet til omkring seks måneder, hvis myndighederne accepterer registreringsansøgningen.

Presset Sanofi

Og det kan være væsentligt i konkurrencen med blandt andet danske Novo Nordisk, der med de amerikanske myndigheders godkendelse af insulinet Tresiba i september er på vej med to tunge lanceringer i USA - blandt andet med kombinationsproduktet Xultophy, der kombinerer Tresiba og det storsælgende GLP-1-analog Victoza.

"Det er positivt for begge parter, at der nu er indsendt registreringsansøgning. Det er produkt, som kan komme rigtig mange diabetikere til glæde. Der er også kortere behandlingstid på ansøgningen, så man kan formentlig få det på markedet, før Novo kan have Xultophy på markedet. Det er væsentligt i lyset af, at Sanofis insulinforretning lige nu er presset af en stribe konkurrerende lanceringer," siger Søren Løntoft Hansen til Ritzau Finans.

Novo venter

Ud over Novos lancering af Xultophy, som Sanofi formentlig kan komme lidt foran med Lixilan efter indsendelsen af registreringsansøgningen, er lanceringen af Tresiba i sig selv med til at lægge pres på Sanofis salg af Lantus, mens også amerikanske Eli Lilly er på vej med en stor rival i form af en kopi af Lantus, der løber af patent.

Men selv om Novo Nordisk formentlig godt kunne skrue op for tempoet i sin lancering af Xultophy, fordi Tresiba allerede er godkendt, vurderer Søren Løntoft Hansen ikke, at det er noget, det danske medicinalselskab vil gøre brug af.

"Novos plan er at vente til cirka et år efter lanceringen af Tresiba med at sende Xultophy på markedet. Det virker som om, at Novo er meget tro mod strategien om at få diabetikerne og lægerne til at vænne sig til Tresiba, før Xultophy kommer," siger senioranalytikeren.

 Analytiker: Sanofi sender et helt tydeligt signal, og det er positivt for Novo

 Zealand vil satse på nicherne

 Vejen banet for vigtig Zealand-milepæl 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også