Novo Nordisk vil tage markedsandele fra Sanofi i USA

Med Tresiba har Novo Nordisk fået et værktøj til at tage kampen op mod Sanofi i USA. Der skal tages markedsandele fra de franske konkurrenter, når salget går i gang.
Foto: Jens Lindhe
Foto: Jens Lindhe

Når salget af Tresiba kommer i gang i USA, så er missionen klar: Der skal tages markedsandele fra Novo Nordisks franske rivaler Sanofi. Med deres insulin, Lantus, sidder Sanofi på størstedelen af markedet for insulin i USA, og det skal ændres. Det skriver dagbladet Børsen.

Priserne i USA er højere end noget andet sted i verden, men markedet er også blevet mere vanskeligt på grund af prispres fra medicinindkøberne, der har konsolideret sig over de senere år. Derfor er det også vigtigt med nye produkter, som giver fordele til dem, der allerede eksisterer. Jesper Høiland, koncerndirektør med ansvar for Novo Nordisk i USa, understreger dog også, at det er vigtigt at gå forsigtigt frem.

”Hvis vi kører for hurtigt frem, så kommer der en modreaktion, for Sanofi har i princippet ikke noget at konkurrere med, og så vil de erodere prisen,” siger han til Børsen.

Mens Sanofi sidder på størstedelen af det amerikanske marked for basal insulin, så sidder Novo Nordisk på godt 25 pct. af markedet med produktet Levemir. I alt vurderes markedet for basal insulin at være godt 90 mia. kr. værd.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også