Novos fedmemiddel kan komme på vækstmarked i 2015

Novo Nordisk forventer i slutningen af næste år at kunne lancere sit fedmemiddel Saxenda på et eller to vækstmarkeder.
Foto: colourbox
Foto: colourbox
AF RITZAU FINANS

Novo Nordisks nye fedmemiddel Saxenda kan forhåbentligt lanceres på et par af vækstmarkederne inden udgangen af næste år.

Sådan lyder det fra Novo Nordisks chef for den store region International Operations (IO), Mike Doustdar. Han peger på, at koncernledelsen i de senere år har prioriteret at lancere lægemidler på nogle af vækstmarkederne nærmest samtidig med, at de kom på markedet i EU og USA.

Endnu mangler Novo de nødvendige markedsføringstilladelser i de enkelte IO-lande, som har hver deres respektive regelsæt, men ofte læner sig op af afgørelser fra den amerikanske lægemiddelstyrelse, FDA, og/eller den europæiske pendant, EMA.

Derfor var det klare resultat torsdag i sidste uge, hvor et uafhængigt ekspertpanel med stemmerne 14-1 anbefalede FDA at godkende Saxenda, også vigtigt for IO.

"Hvis vi får en FDA-godkendelse i slutningen af oktober, eller i det mindste inden årets udgang, så er det mit håb, at vi vil kunne lancere på et eller to IO-markeder inden for et år derefter, det vil sige i slutningen af 2015. Hvor det nøjagtigt bliver, ved jeg ikke," siger Mike Doustdar til Ritzau Finans under et interview ved den europæiske diabeteskonference i Wien.

FDA har lovet et tilbagemelding om Saxenda senest den 20. oktober, og følges eksperternes indstilling, vil det være et stort plus, men ikke altafgørende for Novos bestræbelser for at få godkendt Saxenda på IO-markeder. Da FDA sidste år for en sjælden gangs skyld undlod at følge eksperternes anbefaling og afviste at godkende Novos nye langtidsvirkende insulin, Tresiba, gav det Novo nogle problemer, som endte med at blive løst.

"Jeg var selvfølgelig glad, da jeg hørte om eksperternes anbefaling ikke blot set med Novo-briller, men også IO-briller. For selv om vi ikke har haft væsentlige problemstillinger som konsekvens af FDA's afgørelse vedrørende Tresiba, så er der stadig en del markeder inden for IO, der undersøger, hvad holdningen er hos FDA og EMA. Og i forhold til Tresiba blev vi nødt til at forklare baggrunden og rationalet bag FDA's beslutning, hvorefter myndighederne undersøgte det og besluttede at følge de europæiske og japanske sundhedsmyndigheder og godkende Tresiba," fortæller Mike Doustdar.

Han gætter på, at Novo også denne gang skal bruge enten en godkendelse fra FDA eller en europæiske godkendelse for at få myndigheder i andre dele af verden til også at vende tommelfingeren op til Saxenda.

"Men hvis både FDA og EMA siger nej, så vil det være op ad bakke."

Blandt oplagte markeder for Saxenda er nogle af de lande, hvor fedmeepidemien har bedst fat. Det gælder eksempelvis Mexico og nogle af de arabiske lande. Til gengæld er det nærmest umuligt at bedømme potentialet.

"For at være helt ærlig, så er det noget, vi må se hen over vejen," siger Novo-direktøren.

Generelt gælder, at IO får stadigt større betydning for Novos udvikling. Den store brogede region, der tæller hele verden fraregnet Europa, Nordamerika, Kina, Japan og Sydkorea, omsatte sidste år for 12 mia. kr. og stod for 20 pct. af Novos samlede vækst svarende til hver femte ekstra omsætningskrone. Set over de seneste fem år har den gennemsnitlige vækst i regionen ligget på 15 pct.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også