Ny Novo-fabrik skal sikre leverancer af bløderprodukter

Novo Nordisks køb af en fabrik i USA skal sørge for, at man kan følge med efterspørgslen.
Foto: Novo Nordisk/PR
Foto: Novo Nordisk/PR
AF RITZAU FINANS

Novo tager nu et vigtigt skridt mod at sikre den nødvendige produktionskapacitet, så selskabet kan følge med efterspørgselen efter sin voksende portefølje af bløderprodukter.

Det sker med købet af en fabrik i New Hampshire i USA, hvor japanske Olympus Biotech har haft en eksisterede facilitet til salg i et stykke tid.

"Vi skal sørge for, at vi kan følge med i forhold til vores nye pipeline af hæmofiliprodukter. Det drejer sig om faktor 8, faktor 9 og faktor 13. Vi har ikke lagt os fast på, hvad fabrikken endeligt skal levere, men vi skal sikre os, at vi kan følge med i forhold lanceringerne og i takt med, at markedet vokser," siger Henrik Wulff, senior vice president i Novo Nordisk med ansvar for product supply, til Ritzau Finans.

Novo valgte i maj af produktionsmæssige årsager at udskyde registreringsansøgningen for sit langtidsvirkende blødermiddel N8-GP til 2017 eller 2018. Det var nødvendigt for at kunne sikre leverancerne af de tre markedsførte blødermidler, der tæller milliardsællerten Novoseven samt de relativt nylancerede midler Novothirteen og Novoeight, der er et faktor 8-middel til dagligt brug. Desuden blev den eksisterende kapacitet tilegnet det langtidsvirkende faktor 9-produkt, N9-GP, der er i den afsluttende kliniske udvikling til behandling af hæmofili B. Den nye facilitet ændrer ikke umiddelbart på tidsplanen for den udskudte registreringsansøgning for N8-GP til ugentlig behandling af den mest almindelige, men stadig sjældne blødersygdom, hæmofili A.

"Nej, det regner jeg ikke med. Så langt er vi slet ikke nået i planlægningen endnu. Det er jo ikke "plug-and-play" at købe en fabrik. For at kunne producere produkter til vores egen og myndighedernes tilfredshed, skal vi igennem en række faser. Fabrikken skal også bygges om, siger Henrik Wulff.

Han venter, at fabrikken kan være i drift om et par år.

Traditionelt har Novo bygget sine egne fabrikker til produktion af diabetesprodukter. Inden for biofarmaceutiske produkter er markedet imidlertid kendetegnet ved langt flere spillere, og derfor kommer der også langt flere moderne produktionsfaciliteter til salg, eksempelvis når virksomheder som Olympus vælger at trække sig fra den gren af medicinalindustrien. Dertil kommer, at udstyret ret standardiseret.

De nærmere vilkår, herunder købesummen har Novo og Olympus aftalt ikke at offentliggøre.

"Men man kan sige, at vi har fundet en løsning, der gør, at vi er helt sikre på, at det er et godt køb," siger Henrik Wulff, der også har andre projekter på tegnebrættet.

"Vi har løbende planer for, hvordan vi udvider og vedligeholder vores produktionsenheder. Så jeg har også investeringer i Danmark i de kommende år."

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også