Merck: Vi vil gerne udvide ALK-samarbejdet

Den øverste Merck-chef for det kliniske samarbejde med danske ALK er bestemt åbne over for en udvidelse til flere samarbejdsprojekter, ligesom han heller ikke er så bekymret for truslen fra Stallergenes.

NEW YORK

Samarbejdet har været produktivt, og man vil gerne fortsætte ud ad flere spor, hvis det er muligt. Sådan lyder meldingen fra Sean Curtis, der er vice president hos amerikanske Merck med ansvar for Respiratory and Immunology og klinisk chef for de produkter, der hører ind under ALK-samarbejdet.

“Vores samarbejde med ALK har været meget positivt, og det har været et meget produktivt samarbejde, hvor vi i forhold til det nordamerikanske marked har arbejdet meget effektivt med ALK, hvilket indtil videre har ført til to godkendte produkter,” siger han til MedWatch og tilføjer:

”Nu er vi gang med fase 3-studier med det tredje produkt rettet mod husstøvmideallergi, så samarbejdet er fortsat meget produktivt. Vi håber at kunne færdiggøre indrulleringen af patienter om en måned eller to, og så har vi resultaterne om et års tid, hvis alt går vel. Og så er målet at indsende en registreringsansøgning i slutningen af næste år.”

Yderligere allergier

Strategien er at udvikle, hvad Merck anser som værende medicinsk vigtige allergi-immunologiske behandlinger, og græs, ragweed og husstøvmider er så de tre, man har valgt at fokusere på.

”Der kunne være yderligere allergier, som kunne blive udviklet derudover, og det er vi i øjeblikket i drøftelser med ALK omkring. Vi er bestemt åbne for at indgå partnerskaber med ALK på andre projekter end de tre nuværende, og det er der løbende drøftelser om med ALK. Jeg kan ikke rigtig gå i detaljer med disse drøftelser, men vi har været meget tilfredse med vores hidtidige samarbejde med ALK, og vi vil gerne fortsætte, så længe det giver mening fra et kommercielt og medicinsk perspektiv,” siger Sean Curtis og tilføjer:

”Jeg kan kun tale i generelle termer, jeg kan ikke sige noget konkret om vores udviklingsstrategi, men der er da andre vigtige sæsonbetingede allergier, eksempelvis birkepollen, og man kunne også kigge nærmere på en oral allergi-immunologisk behandlingsmulighed til de, der lider af katte-allergi. Det kunne være interessant.”

Fornemmelse af succes

Før det kommer så langt, så vil Merck ifølge Sean Curtis dog gerne se, at de allerede udviklede produkter er kommercielt flyvefærdige.

”Man skal også holde sig for øje, at der her er tale om en helt ny behandlingsform på det amerikanske marked, og vi skal først lige have en fornemmelse af, hvor succesfuld den bliver. Og det tager noget tid,” siger han og fortsætter:

”Vores strategi i forhold til at modne markedet tager meget udgangspunkt i at sikre, at der er en bevidsthed, en opmærksomhed, omkring dette behandlings-alternativ. Det vil vi bl.a. gøre gennem de videnskabelige kongresser, og ved at række ud til lægerne, der ordinerer medicinen. Det er ikke kun allergi-specialisterne, jeg her taler om, men også øre-næse-hals-læger og andre. I sin essens handler det om at uddanne dem i vores produkter, hvad de kan, og om at gøre dem opmærksom på dem. Det bliver en meget tung uddannelses-strategi.”

Pænt foran konkurrenterne

Når snakken falder på konkurrencesituationen, så er det en Merck-chef med betragtelig tro på egne produkter.

Det forholder sig i USA, som det gjorde i Europa for seks-syv år siden ifølge Sean Curtis. Området er et helt nyt marked i USA, og der er kun tre orale produkter godkendt på området allergi-immunologisk medicin. Merck/ALK’s to og Stallergenes’ Oralair.

”Oralair minder meget om Grastek, og det er en direkte konkurrent til vores produkt. Vi har dog myndighedernes godkendelse til at give vores tablet til børn helt ned i alderen 5 år, mens Stallergenes ikke kan gå så langt ned aldersmæssigt. Vi har desuden data, der viser, at hvis man tager vores lægemiddel kontinuerligt i tre år og stopper derefter, så har man fortsat en virkning. Den slags data har vi ikke set på Oralair, siger han og fortsætter:

”Endelig har de heller ikke en tablet mod ragweed-allergi, hvilket vi har, ligesom vi som sagt er i gang med fase 3-studier i forhold til husstøvemideallergi. Den platform af produkter er en strategi, vi vil forfølge i forhold til at kunne tilbyde specialisterne en portefølje af produkter. Alt det vil placere os pænt foran konkurrenterne.”

 Mercks dansker varmer op til en ALK-blockbuster

 ”Man ved aldrig, måske køber de aktier i morgen”

 Allergispecialisten den store ALK-udfordring i USA  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også