Eli Lilly ser salgsvæksten accelerere i andet halvår

Selskabet står bag fedmemidlet Zepbound, der er en pendant til Novo Nordisks Wegovy.
Salget af Eli Lillys fedmemiddel Zepbound vil bidrage til den vækst, selskabet forventer at få i andet halvår. | Foto: Brendan Mcdermid
Salget af Eli Lillys fedmemiddel Zepbound vil bidrage til den vækst, selskabet forventer at få i andet halvår. | Foto: Brendan Mcdermid

Eli Lilly spår accelererende vækst i andet halvår, når produktionen af inkretinbaserede lægemidler, det vil sige blandt andet supersællerterne Mounjaro mod type 2-diabetes og Zepbound mod svær overvægt, kommer yderligere op i gear.

Det er meldingen på en telekonference for analytikere, efter at Lilly tirsdag har opjusteret salgsforventningerne med 2 mia. dollar i forbindelse med regnskabet for første kvartal.

”Stærk vækst i første kvartal var drevet af vores seneste lanceringer, primært Mounjaro og Zepbound. Vi venter, at salgsvæksten vil accelerere gennem andet halvår, når leverancerne af inkretinbaserede lægemidler fortsætter op,” siger Dave Ricks, adm. direktør for Eli Lilly.

Og produktionsudvidelserne hos Lilly, der ligesom Novo har svært ved at følge med efterspørgslen, følger planen, fortæller finansdirektør Anat Ashkenazi.

”Produktionen af salgbare doser af inkretinmedicin vil i andet halvår af 2024 være mindst halvanden gang antallet af salgbare doser i andet halvår 2023. På kort til mellemlangt sigt, venter vi at salgsvæksten primært vil være en funktion af de kvantiteter, vi kan producere og levere,” siger Anat Ashkenazi.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også