Kritik af Novo Nordisks klimakommunikation: Mangler gennemsigtighed

Ekspertkredse anklager Novo Nordisk for ikke at være tilstrækkelig transparent om, hvordan virksomheden agter at nå sine klimamål.
De mange byggeprojekter hos Novo Nordisk har fået virksomhedens CO2-udledninger til at brage i vejret. | Foto: Finn Frandsen
De mange byggeprojekter hos Novo Nordisk har fået virksomhedens CO2-udledninger til at brage i vejret. | Foto: Finn Frandsen

Novo Nordisk står i centrum for kritik angående selskabets seneste klimakommunikation. 

Det skriver Kforum

Kritikken koncentrerer sig særligt om mangel på transparens, idet Danmarks største virksomhed sidste år oplevede en 53 pct. stigning i den samlede klimabelastning i forhold til året før. Det er i strid med Novo Nordisks forpligtelse om nuludledning i 2045, som blev offentliggjort i selskabets årsrapport. 

I et skriftligt svar fremhæver Novo Nordisk sin forpligtelse til at tage ansvar for CO2-udledningen og virksomhedens ”omfattende arbejde” for at nedbringe denne på trods af vækst. 

Kritikerne, herunder programleder hos FN-organet Global Compact, Joachim Marc Christensen, og lektor på DTU Orbit, Anders Bjørn, mener, at Novo Nordisk bør være mere transparente om, hvordan firmaet vil opnå sit klimamål. 

Øget produktion på grund af successen med fedmemedicinen Wegovy bidrager til den øgede klimapåvirkning, og Novo Nordisks kommentar er, at de ekstraordinære investeringer i nye fabriksanlæg til fremstillingen af medicinen er nødvendige for at hjælpe flere patienter, og selskabet understreger, at det tager ansvaret for CO2-udledningen alvorligt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også