Novo Nordisks Fruergaard: Vores største fedme-udfordring er ikke konkurrence

Udfordringen er derimod at skabe bevidsthed om, at fedme er en kronisk sygdom, lyder det fra topchefen.
Lars Fruergaard Jørgensen er topchef for Novo Nordisk. | Foto: Mohammed Badra/AP/Ritzau Scanpix
Lars Fruergaard Jørgensen er topchef for Novo Nordisk. | Foto: Mohammed Badra/AP/Ritzau Scanpix
AF MARKETWIRE

Novo Nordisks topchef, Lars Fruergaard Jørgensen, anser ikke konkurrence på området for fedmebehandling for koncernens største udfordring. Det er derimod at skabe viden og bevidsthed omkring behandlingen af stærk overvægt som en kronisk sygdom.

Det sagde han ifølge Reuters tirsdag på en sundhedskonference arrangeret af den amerikanske investeringsbank JPMorgan Chase.

Samtidig lød det fra Lars Fruergaard Jørgensen, at medicinalkoncernen gennem 2024 kan øge sine volumener af Wegovy ”betydeligt”.

”Den største udfordring, vi står overfor, er ikke konkurrence, det er faktisk bevidstheden om fedme som en kronisk sygdom.”

Novo Nordisks topchef bød derfor konkurrencen, hvor Eli Lilly sidst i 2023 også fik sit GLP1-analog, Tirzepatid, godkendt til fedmebehandling i USA under navnet ”Zepbound”, velkommen. Han forventer nemlig, at flere aktører på markedet vil hjælpe med ”drive og åbne op” for fedmemarkedet.

Lars Fruergaard Jørgensen fremhævede samtidig, at han ser plads i markedet til alle typer behandlinger mod fedme - både orale og injicerbare.

Semaglutid, som er det aktive stof i Wegovy, blev først lanceret på markedet til behandling af diabetes type-2, hvor det også sideløbende har demonstreret vægttab hos patienterne. I den forbindelse sælges det under navnet ”Ozempic”.

Den samme situation gør sig gældende for Tirzepatid, der indledningsvist er blevet givet til diabetikere under navnet ”Mounjaro”.

Og inden for diabetesbehandling er potentialet fortsat ganske stort.

”Jeg tror, den kan blive ganske betydeligt,” forklarede Lars Fruergaard Jørgensen om den mulige penetration af diabetesmarkedet.

Den administrerende direktør vurderede i den forbindelse, at Novo Nordisks Ozempic nu målt på volumener har en andel af diabetesmarkedet i USA i et niveau midt i intervallet 13-19 pct., mens andelen uden for USA stadig ligger i den lave etcifrede procentuelle ende. Her er andelen højest i Europa, men koncernen er samtidig i færd med at trænge ind på markeder i resten af verden, herunder også i Kina.

”Så jeg tror, det kan bevæge sig betydeligt højere end det. Når det kommer til volumener som det, skal du se på, hvordan du skalerer.”

”Men det ændrer ikke ved, at jeg tror på, at der er en meget stor volumenmulighed med fordelene ved denne produktklasse, især Semaglutid. Jeg ser det som en mulighed for at blive en baggrundsterapi, ligesom vi i dag kender det fra Metformin, som er et fantastisk produkt, men ikke det mest effektive sammenlignet med det, vi bringer med GLP-1’ere.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også