Lukrativ Novo Nordisk-forretning på retræte

Forretningen er blevet klemt af diabetes- og fedmeforretningen, lyder det fra en analytiker. 
Foto: Jacob Gronholt-pedersen
Foto: Jacob Gronholt-pedersen
af marketwire

Hos Novo Nordisk går det ned af bakke inden for forretningsområdet med samlebetegnelsen sjældne sygdomme. Topchef Lars Fruergaard har problemer med produktionen af midlet Norditropin, hvilket hæmmer salget af det ellers lukrative væksthormon.

Det skriver Jyllands-Posten.

Salget af blødermidler og væksthormon har i årevis været en lukrativ forretning for medicinalkoncernen Novo Nordisk, men i dag er tidligere store overskudsgrader svundet ind. Medicinalkoncernens overskudsgrad faldt til 23 pct. inden for sjældne sygdomme i første halvår af 2023, mens den befandt sig omkring 50 pct. i samme periode sidste år.

”Forretningen er blevet klemt lidt af succesen i diabetes- og fedmeforretningen. Lige nu har man simpelthen flyttet fokus derhen,” siger Henrik Hallengreen Laustsen, der er medicinalanalytiker i Jyske Bank, ifølge Jyllands-Posten.

Fra at have bidraget med mere end en tredjedel af driften, udgør sjældne sygdomme i dag mindre end 5 pct. af Novo Nordisks samlede driftsresultat. Udviklingen skyldes ifølge Novo Nordisk problemer med at producere væksthormonet Norditropin, der spiller en afgørende rolle for indtjeningen, da midlet kan sælges til høje priser og er billigt at producere, skriver avisen.

Novo Nordisk har tidligere peget på, at problemerne vil blive løst i år, og i 2022 gjorde medicinalkoncernen det klart, at man ikke er klar til at give op på forretningsområdet, på trods af at forretningen bag Novo Nordisks blødermidler og væksthormon har været på retræte siden 2015. Novo Nordisk vil blandt andet prøve at vende udviklingen med en ny generation af produkter.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også